De mobiliteits lobby van Westerterp

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Sun Dec 5 22:25:09 CET 1999

Tussendoor een paar aanzetten tot antwoorden:

At 10:55 4-12-99 +1, William Oosterwijk wrote:
>Vanochtend in de "goed nieuws show" Westerterp met visionaire plannen
>die definitief af zouden rekenen met files: autowegen op palen boven
>bestaande wegen. Kosten fl. 30.000.000 per km.
>
>Een paar vragen:
>
>1/ Welke garanties zijn er dan dat daarmee het fileprobleem is opgelost,
>en zo nee: welke sancties staan er op voor hen die hier financieel
>(heel veel) beter van worden.

Geen garanties; maar er zijn ook geen mensen/instanties die hier financieel
heel veel beter van worden; aleen wat meer werk voor rijkswaterstaat, de
grote adviesbureaus en de aannemerij; wie betaald dit eigenlijk in het
voorstel van Westerterp ?  Privaat met tolheffing ? Dan hangt het van de
onderhandelingskracht van de minister van V&W af.

>2/ Is er ooit integraal onderzoek gedaan naar de effecten van de
>ruimtelijke indeling op de samenleving in samenhang met factoren als:
>welbevinden, belevingswaarden, territoriale behoeften, aggressief gedrag,
>voorkomen van depressie, kortom over de kwaliteit van leven in relatie tot
>de ruimte. Kortom wat zijn gevolgen van het inplaatsen van mensen in een
>hoog artificiele omgeving.

Nee, niet zo integraal als jij stelt.

>Overigens moeten deze vragen ook worden gesteld bij alle opwinding rond
>de Zuiderzee-zweeftrein. Maar dat terzijde.
>
>3/ Is ooit onderzoek gedaan naar de invloed van rijstijl en gedragingen in
>het verkeer op vorming en voorkomen van files.

Jawel, daaruit zijn bijvoorbeeld de opzwaaiers en de aandicht voor ritsen
naar voren gekomen; er is veel te winnen door beter te rijden.

>4/ Is ooit inspanning verricht om spreiding van het verkeersaanbod te
>bewerkstelligen.

Tja, rekening rijden. Maar daar was op deze lijst weinig ondersteuning voor.

>5/ Is er ooit serieus nagedacht de-concentratie van -niet territotiriaal
>gebonden werkgelegenheid.

Binnen afzonderlijke bedrijven wel (voorbeeld ING rond Amsterdam) ; de
overheid heeft vrijwel geen instrumenten om dit te regelen; ik denk ook
niet dat we een overheid zouden willen die particuliere bedrijven gedwongen
vanuit de randstad naar Drente stuurt.

>6/ Is ooit serieus onderzocht onder welke voorwaarden en tegen welke
>kosten geheel of gedeeltelijk deels gratis openbaar vervoer kan worden
>ingezet.

Mij niet bekend; een paar gemeenten zijn er mee bezig (geweest) n.a.v. het
voorbeeld van Hasselt (belgie); overigens is het OV gedeeltelijk gratis;
aangezien elke stoel/rit wordt gesubsidieerd.

>7/ Is ooit gedacht aan de mogelijkheid om remmende mechanismen (anders dan
>het dubbele belang van meer heffingen) in te zetten

Bedoel je iets anders dan financiele middelen , als duurdere benzine of
rekening rijden; leidt al gauw tot gevoelens van een tweedeling in de
samenleving (vergelijk de discussie over de gezondheidszorg)

>8/ Komt er ooit iemand op het idee dat het bereiken van grenzen heel
>natuurlijke verschijnselen zijn?

Jawel, iedereen die in de file zit ervaart dat dagelijks; en heeft het in
de meeste gevallen ook allang geaccepteerd.