WTO en EU

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Fri Dec 3 17:48:16 CET 1999

Nog even wat betreft le pire des compromis possible, het uitruilen
van niet labellen van genetisch gemodificeerd voedsel tegen het niet
afschaffen van landbouwsubsidies: Ik heb het ELDR-lid in de
dedelatie van het Europees Parlement in Seattle inmiddels gevraagd
of hij opheldering kan verschaffen.

Ik zou het toch wel merkwaardig vinden als de EU bereid zou zijn het
geschetste compromis te accepteren, en ik vraag me eerlijk gezegd af
of de berichtgeving van NOVA op dit punt helemaal correct is. Het
gaat in ieder geval in tegen de wens van het EP (en van D66) dat
GMO-houdend voedsel, als het dan toch tot de markt moet worden
toegelaten, in ieder geval gelabeled moet worden. Ook in de speech
die eurocommissaris Byrne (Volksgezondheid en
Consumentenbescherming) op 1 december nog over dit onderwerp
gehouden heeft en in alle eerdere uitspraken van de Commissie, is
niets over het opgeven van labelling te vinden. Zowel de Raad, als
de Commissie en het Parlement zijn verklaard voorstander van opname
van het 'voorzorgsprincipe' in de WTO-regels. Opgeven van de eis tot
labelling van GMO's zou ook daarmee in strijd zijn -- tenzij GMO's
helemaal verboden zouden worden.

De Europese Commissie heeft overigens een uitgebreide website met
recent nieuws uit Seattle. Ook de 'position papers' van de Europese
Commissie, het Europees Parlement en van de Europese Raad van
Ministers is daar te vinden. Zie:
http://www.europa.eu.int/comm/trade/2000_round/index_en.htm

Overigens is het staatssecretaris van handel Ybema (ook D66) die
namens Nederland in Seattle aanwezig is. Landbouwminister Brinkhorst
is gewoon in Nederland. Ybema onderhandelt in Seattle trouwens niet
mee, evenmin als de andere Europese ministers: zij hebben deze taak
overgedragen aan de Europese Commissie.

Groet,

Herman Beun                 Schaarbeek, Brussel, België, EU
HermanB at bigfoot.com        http://www.bigfoot.com/~HermanB/