BOM en Communicatie

Robbert Jan Bron r.j.bron at MED.RUG.NL
Fri Dec 3 11:47:13 CET 1999

Beste Max en anderen,

Dank voor de aardige woorden over de Buurtontwikkelingsmaatschappij.
Inderdaad hebben wij als Raadsfractie in Groningen tot de oprichting
van een dergelijke Maatschappij in Groningen het initiatief genomen.
Het doel ervan is mensen op een vernieuwende manier te betrekken bij
hun eigen wijk en buurt door niet uit te gaan van hun zwakke, maar
van hun sterke kanten. Het initiatief was een reactie op de
herstructurering in onze stad, die door ons College eigenlijk
uitsluitend werd gepresenteerd als operatie van sloop- en herbouw.
Naar ons idee is (dreigende) leegstand en eenzijdige
wijksamenstelling slechts een deel van het probleem in de na-oorlogse
wijken. Voor ons staat als een paal boven water dat de
herstructurering mislukt als er niet tegelijkertijd een stevige
sociale impuls wordt gegeven, mensen meer bij hun buurt, bij de
sportclubs, bij de scholen, bij de bedrijvigheid - kortom - bij
elkaar worden betrokken. In ons initiatief hebben we tal van
projecten genoemd die aan dat doel zouden kunnen bijdragen. We kunnen
dat initiatiefvoorstel overigens toezenden aan belangstellenden. Die
kunnen bovendien hun voordeel doen met informatie over gelijksoortige
projecten die in Amerika - onder de naam ABCD (Asset-Based Community
Development) - zijn ontwikkeld. Een uitstekende en informatieve
website is:

http://www.nwu.edu/IPR/abcd.html#A

Maar voor het overige heeft Max gelijk. Het idee is niets zolang er
niet of niet voldoende over wordt gecommuniceerd. Onze Raadsfractie
wil daarom op korte termijn bijeenkomsten beleggen in wijken om het
draagvlak "van binnen uit te vergroten". Of en hoe dat heeft gewerkt
hoop ik t.g.t een keer te berichten.

Vrolijk Sinterklaasfeest, allen! Robbert Jan Bron, fractievoorzitter
Stad

> Beste Bo Buma,
>
> Hetgeen ik beschreef, is een duidelijke "keuze A".
>
> Niet alleen omdat D66 de Bron is van dit vernieuwende Idee (als mijn
> informatiebron correct is tenminste), maar ook omdat het D66-gehalte van de
> titel van de B&W nota opmerkelijk hoog is ("Democratie van Alledag" ; D66 is
> 17% v/h college).
> Voor mijzelf voeg ik daar nog aan toe dat de BOM 1 van de zeer zeer zeer
> zeer weinige D66 initiatieven is waar ik het "sociaal" van sociaal-liberaal
> eens in de praktijk gebracht zie worden. Voor het terugwinnen van het
> [...]

Robbert Jan Bron
School of Behavioral and Cognitive Neurosciences (BCN)
University of Groningen
Oostersingel 59
NL-9713 EZ Groningen
tel: +31 - (0) 50 - 363 7880