broeikaseffect

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Wed Dec 1 16:22:16 CET 1999

Joop Swarte schreef:

> Uit het artikel blijkt o.a. dat sedert
> het verbod op CFK's de hoeveelheid
> broeikasgassen in de wereld is afgenomen
> maar dat desondanks de temperatuur blijft
> stijgen.

Misschien niet zo vreemd, aangezien de reden dat CFK's worden
teruggedrongen niet is dat ze bijdragen aan het broeikaseffect (die
bijdrage is, als ik me goed herinner, tamelijk gering), maar dat ze
de ozonlaag afbreken.

Paul Crutzen, een Nederlandse atmosfeer-chemicus werkzaam bij het
Max Planckinstituut, heeft een paar jaar terug voor zijn onderzoek
op dat gebied nog een Nobelprijs gekregen. Maar ja, hij zal ook wel
tot de "ecoclan" behoren...

Herman Beun                             Brussel, België, EU
HermanB at bigfoot.com        http://www.bigfoot.com/~HermanB/