Het broeikas-effect bestaat niet

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Dec 1 15:39:17 CET 1999

Henk Bosch schreef onder andere :
> Ik wil er echter op wijzen dat het IPCC standpunt, dat de
>klimaatsverandering mede door de mens is veroorzaakt, de HEERSENDE mening
>is.
Dat iets een heersende mening is zegt weinig over de juistheid ervan
(antisemitisme was ten tijde van Hitler cs. ook een heersende mening, niet
alleen in Duitsland).

Zodra een mening het stadium van "heersend" bereikt heeft, wordt het vanwege
andere effecten (reputaties, inkomen, gevestigde belangen, etc. ) steeds
moeilijker de onjuistheid ervan openlijk geaccepteerd te krijgen (denk aan
de weerstand van de kerk tegen het volkomen juiste heliocentrische
wereldbeeld).

Door deze effecten wordt de traagheid steeds groter: het duurt veel te lang
voor innovatieve ideeën er door komen.

>Het is vooral Amerika dat erop wijst dat het verband tussen
>klimaatverandering en de uitstoot van broeikasgassen niet is bewezen.
Dat Deense onderzoek komt niet uit Amerika maar uit een land waar groen
denken en doen al bestond voor het in Amerika moest worden uitgevonden.
> maar tot die tijd kan ik
>weinig anders dan geloven in de genoemde 'heersende' mening en het
>'voorzorgsprincipe' hanteren. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat Rio,
>Kyoto en het hele circus wat daaruit voort is gekomen een hersenschim zou
>zijn.
Ja,ja, de "Wir haben es nicht gewusst" strategie...
Mijns inziens behoort het de verantwoordelijkheid van het individu dat hij
ook zelf kan nadenken en niet klakkeloos achter anderen aanholt. Zeker niet
als er duidelijke signalen zijn dat er iets niet klopt in de "heersende"
mening.

>Gezien de onzekerheden, blijk ik vooralsnog de klimaatverandering serieus
>nemen.
Dat is niet het item.
Het gaat erom dat de zon de bron lijkt te zijn van die verandering, niet de
CO2 uitstoot.
Je moet alleen beleidsmatig je geld niet gaan uitgeven aan mogelijk totaal
zonloze zaken als CO2 reductie. Zet het liever op de bank om in de toekomst
de dijken mee te verhogen. Of voor betere isolatie. Want solaire opwarming
kan ook zo weer omslaan in afkoeling (kleine IJstijd) , zoals in andere
sterren al gevonden is.

MVG
Max Kok