AW: Tweedeling gezondheidszorg

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Tue Aug 31 11:12:38 CEST 1999

Unclassified

Marc-Jan Ahne wrote:
> [...]
> verschil tussen de mensen die geld hebben en zij die dat niet hebben maar er
> is dan geen spraken van voorrang van werkenden op niet werkenden. Dan kun je
> echt zeggen dat het betekend dat een maatregel ook verkortend werkt op de
> wachtlijsten in Nederland. Probleem is juist dat de werkenden in dit
> voorstel voorrang krijgen bij hun behandeling, dat er niet opeens meer
> artsen zijn en dat dit wel ten koste van hen die lager op een wachtlijst
> staan moet gaan. Of je zegt dat de artsen gewoon meer gaan werken, of dat de
> kwaliteit van de gezondheidszorg ten goede komt betwijfel ik.

In het huidige budgetten systeem voor de ziekenhuizen wordt
er van tevoren vastgesteld hoeveel operaties een ziekenhuis mag
uitvoeren. Is dit aantal bereikt, dan wordt het werk stil
gelegd.
Dit kan betekenen dat terwijl er behandelcapaciteit over is, en
de verzekering bereid is om de kosten te betalen, er toch een
wachtlijst is.
Wat Borst nu voorstelt is dat mensen tegen extra betaling,
buiten
het ziekenhuis budget om geholpen kunnen worden. Het totale
bedrag,
wat voor de gezondheidszorg beschikbaar is, groeit hierdoor
zodat
iedereen er voordeel bij heeft. Door de capaciteits vergroting
worden
ook de wachtijden voor de mensen zonder extra geld korter.

Door de mensen die hier mee bezig zijn is al herhaaldelijk
nadrukkelijk
verklaard dat het gaat om extra behandelcapaciteit voor mensen
die
extra geld meebrengen. Dat extra geld kan van de werkgever komen
maar
ook van een extra verzekering die de mensen zelf kunnen sluiten.
Er is dus geen sprake van voorrang voor werknemers boven anderen
maar
van extra capaciteit voor wie dat zelf betaalt. Die mogelijkheid
is
er altijd geweest voor wie een behandeling in Duitsland of
Belgie
kon regelen en die ruimte komt er nu voor iedereen.
De politici die verantwoordelijke zijn voor de huidige problemen
in
de gezondheidszorg willen dat echter niet horen omdat het hun
eigen
falen zo duidelijk aan het licht brengt.
Vandaar dat de kamerleden iedere keer beginnen te zeuren over
voorrang
voor werkenden, want dan kunnen ze anderen van immoreel gedrag
beschuldigen en zelf buiten schot blijven

>  Tuurlijk
> moeten politici het hebben over zaken die in het verleden niet goed zijn
> gegaan maar op dit moment is het toch goed om naar de toekomst te kijken.
> Kritisch naar het verleden kijken lost de problemen nu niet op.

Kritisch kijken naar het verleden lost  inderdaad geen problemen
op
maar het laat wel zien dat de meeste politici helemaal niet
geinteresseerd zijn in het oplossen van de problemen maar alleen
hun eigen straatje schoon willen vegen.
Den Haag heeft de afgelopen jaren laten zien dat zij de
problemen niet
kunnen of willen oplossen. Laten ze nu hun mond houden en ruimte
geven
aan anderen die het misschien wel kunnen.

Emiel Stolp