aanvulling/correctie 'kwaliteit van leven'

Theo Veltman tveltman at BIZZO.NL
Sun Aug 29 21:52:36 CEST 1999

Recent zond ik een suggestie om snel te reageren op uitlatingen van
Huibregtsen en Terpstra in het Vlugschrift PvdA aangaande de uitgespeelde
rol van D66 in Paars II en het ontbreken van initiatieven van Paars II rond
'menselijk milieu' (ofwel kwaliteit van leven). ik sloot een artikel in
(WORDdocument) met enkele suggesties voor acties rond dit thema.

Iemand was zo vriendelijk snel te reageren en mij te attenderen op een
onduidelijkheid in het meegezonden artikel. Onder ONDERWIJS (blz 2) wordt
in punt a aanbevolen een kennisinfrastructuur te gaan inrichten. Duidelijk
wordt gemaakt dat dit meer is dan InformatieCommunicatieTechnologie aan
mensen geven (zoals bv de politiek leider van PvdA blijft entameren). Het
gaat er immers om mensen in de gelegenheid te stellen om, indien zij dat
willen, vaardigheden te leren om kennis te verwerven en te ontwikkelen,
gebruik makend van nieuwe technologische faciliteiten.
Voorgesteld wordt een pilot in te richten voor een kennisinfrastructuur,
 bestaande uit organisaties waar men enige begeleiding kan krijgen in het
leren gebruiken van bv Internet en waar men gebruik kan maken van dure
technologische (bv video-conferencing) en vergaderfaciliteiten.
Niet duidelijk wordt dat het de bedoeling is dat die pilot bestaat uit een
kennishelpdesk in de vijf grootste steden, op een centrale locatie
(bibliotheek, regionaal opleidingscentrum of centraal station), bestaande
uit 3-5 (beter is 5-10) multi-mediaal ingerichte werkplekken met toegang
tot internet en een vergaderruimte.

Ons voorstel gaat uit van beperkte middelen; het is uiteraard zeer goed
indien de pilot van meet af aan wat grootser kan worden opgezet zodat men
meer gelegenheid heeft er gebruik van te maken. Wellicht moeten we beginnen
met een toepasbaarheidsonderzoek, leidend tot een businessplan en een
aanbeveling  over de minimaal noodzakelijk omvang van zo'n pilot om het nut
goed te kunnen beoordelen.

Verontschuldiging voor eventuele overlast.

Theo Veltman