Sleutels

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Aug 26 14:02:37 CEST 1999

henk vreekamp wrote:

> * Migratiepolitiek: Nederland gaat een 'omgekeerd' beleid voeren
> ten aanzien van politieke vluchtelingen en economische of
> politieke avonturiers.
>
> Toelichting: De grenzen worden gesloten. Alleen wie zich als
> vluchteling meldt bij een consulaat of ambassade (waar ook ter
> wereld) maakt kan op toelating via een restrictief
> toelatingsbeleid met puntensysteem.

Wat doe je dan met mensen die in Nederland asiel aanvragen? En kun je
me de reden noemen waarom zij niet in de asielprocedure worden
toegelaten en asielzoekers die zich melden bij consulaten en
ambassades wel? Als die reden 'het gemak van terugsturen' is (lijkt
me een onhoudbaar argument, niet alleen jurrrridisch) , dan moet je
je eerst de vraag stellen of er dan minder mensen in Nederland zullen
arriveren en ten tweede hoe moeilijk het is om mensen die illegaal in
Nederland zijn aangekomen (waaronder ook politieke vluchtelingen)
weer terug te sturen, zowel moreel als procedureel. Daarnaast komt de
vraag bij me op waar de asielzoekers die zich melden bij de
ambassades en consulaten moeten verblijven tijdens de procedure van
een jaar of 3,4,5,... Tevens is het noemen van een puntensysteem
zonder nadere invulling nutteloos. En wat is restrictief?

> De helft van het I.N.D.-
> personeel wordt ingezet op het legaal (of onder omstandigheden
> feitelijk informeel) terugbrengen van illegalen.

Hoe? Razzia's, jarenlang opsluiten, boten vol illegalen zonder
bestemming de zee op sturen, of gewoon jaarlijks iedereen
legaliseren? Ook hier graag wat concrete beleidswijzigingen.

> Om verdere
> ontwikkeling in de sociaal-economische tweedeling van de formele
> economie te remmen en om tegelijk te voorkomen dat een toename
> van de informele sector de sociale en etnische relaties meer
> onder spanning zet, is het gewenst om een op het eerste oog
> 'harde' maatregel door te voeren.

Op het eerste oog zie ik geen harde maatregel, alleen vage
uitgangspunten. In de doelstelling schrijf je over het terugdringen
van de informele economie, maar afhankelijk van de invulling kun je
m.i. ook het tegendeel bereiken.

Groeten,
Mark.

--