Waar staan we voor?

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Wed Aug 18 13:41:06 CEST 1999

At 22:44 17-8-99 +0200, fender at dds.nl wrote:
>de rise van zowel GroenLinks als de VVD, die beiden op een
>tegenovergesteld ideologisch veld opereren en aldus meer mensen aanspreken,
>juist omdat hun ideologieen en ideeen zo afwijken van dat midden-denken.
>Helderheid, duidelijkheid, dat vind je in opvallende denkwijzen die
>afwijken van het mitte.
>
>Dan de ideeen van/voor D66. Ben je het niet met me eens dat op het gebied
>van de sociaal-economie D66 weinig nieuwe ideeen heeft gehad het laatste
>decennium? Als D66 een idee had, dan was het een compromis.

        Niet omdat ik de discussie hierover weer aangeslingerd heb of er een groot
voorstander van ben, maar toch: zou D66 geen sterk punt hebben als zij zich
in gaat zetten voor vervanging van alle uitkeringen door een basisinkomen
van 1500 gulden (of door een negatieve inkomstenbelasting die voor
alleenstaanden minimaal op hetzelfde neerkomt). Het is een relatief
vernieuwend idee waar noch links noch rechts zich sterk voor maakt maar wat
voor links aantrekkelijk is omdat het iedereen voldoende sociale zekerheid
biedt en (als eerlijke verdeling van 30% van het BNP) voldoet aan het
"solidariteitsbeginsel", en wat voor rechts aantrekkelijk is omdat meer
ruimte ontstaat voor eigen vrijheid en verantwoordelijkheid die met de
"verzorgingsstaat" hoe langer hoe meer onder de tafel verdwijnt met afname
van "normen en waarden" en toename van kleine en "witte boorden"
criminaliteit (fraude) als gevolg. Het lijkt me dat D66 hier profijtelijk
een verkiezingspunt van kan maken.

Arie Dirkzwager.

BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).