art. 294 Sr. (euthanasie)

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Tue Aug 17 23:12:06 CEST 1999

>Ik zal volgende keer vantevoren de wet erbij pakken, je hebt namelijk
>helemaal gelijk. Hulp bij en aanzetten tot zelfdoding zijn strafbaar.

Hulp bij zelfdoding is inderdaad strafbaar... Namelijk strafbaar gesteld bij
art. 294 Sr. Echter dit artikel is niet geschreven voor euthanasiegevallen,
maar dit artikel is in het wetboek van strafrecht gekomen na een dramatisch
voorval in de 19e eeuw. Een voorval dat de toenmalige tweede kamer zo
ernstig vond dat ze de wet ervoor moest veranderen. Het zat namelijk zo, er
was een Nederlandse militair, die zich net verloofd had, alleen hij kreeg
het bericht dat hij naar Nederlands-Indie overgeplaatst werd. Alleen zijn
vriendin kreeg geen toestemming om mee te reizen... Zijn rang was niet hoog
genoeg. Dit arme stelletje kon de gedachte niet verdragen elkaar zo lang
niet te kunnen zien, dat ze besloten zelfmoord te plegen door gif in te
nemen. Dit zouden ze tegelijk doen..  Alleen was de vrouw waarschijnlijk
iets serieuzer dan hem, want op het moment supreme gooide zij het bekertje
gif achterover, en dronk het geheel leeg, de man echter dronk er niet van..
De publieke opnini in 1870 of zoiets dergerlijks was zo ontzet over dit
niet-strafbare gedrag toendertijd,, (nu waarschijnlijk ook trouwens!), dat
ze art. 294 Sr in hebben gevoerd.. Art. 295 Sr. gaat over levensberoving op
verzoek. Ook dit artikel is niet ingevoerd naar aanleiding van een typisch
euthanasiesituatie... Maar dit artikel berustte ook op een voorval in de 19e
eeuw. Een vrouw met een ingeslagen schedel in Amstelveen, gevonden ergens in
de bosjes. Meer weet ik er niet meer van.. Maar als er geinteresseerden
zijn, wil ik het gehele verhaal nog wel ff natrekken bij professor
Stolwijk....