Antw: [D66] uitkeringen

Dubbelboer Arend dubbelbo at EURONET.NL
Mon Aug 16 22:21:05 CEST 1999

----------
Van: "J.L. Swarte" <jlswarte at MULTIWEB.NL>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp: [D66] uitkeringen
Datum: zon, 15 aug 1999 05:05

Hoe komt het toch dat ik in de discussie over een basisinkomen, voortdurend
het gevoel heb dat hier vooral een bepaalde groep mensen aan een inkomen
moet worden geholpen die het minderwaardig vinden om werk te doen dat voor
anderen de enige bron van inkomen is? Mensen mogen bv. niet gedwongen worden
om de middenberm te schilderen, maar wat vinden we dan van de mensen die
hierin gewoon, hun dagelijks werk vinden?Passen die niet in het wereldbeeld
van de intellectuelen of zo? Hoeven de middenbermen na het invoeren van het
basisinkomen niet meer geschilderd te worden? Gaan we niet meer metselen, de
straten niet meer bestraten, het vuil niet meer ophalen? Zijn dat oneerbare
beroepen of zo?
Het zou mij vast tot deelname aan deze discussie motiveren als nu eens
afstand genomen werd van werkeloze academici en soortgelijk volk en we eens
gingen praten over werkeloze vuilnismannen, stratenmakers, bootwerkers etc.
die zich krom werken iedere dag om de kost te verdienen en niet ten laste
van de gemeenschap te komen. Dat is andere koek dan vanachter een bureau
mooie plannetjes verzinnen opdat luie academici hun nageltjes niet behoeven
te beschadigen.
Joop Swarte

Beste Joop, Het zou wel eens zo kunnen zijn na invoering van een
basis-inkomen dat niemand meer gedwongen kan worden vuilnisman te zijn of
stratenmaker (bootwerkers zijn er volgens mij nauwelijks meer). Toch moet er
vuilnis worden opgehaald (en moeten er straten worden gemaakt.)
Het zou dus wel eens kunnen leiden tot een situatie waarin het ophalen van
vuilnis alleen maar wordt gedaan als er een hoge beloning per uur tegenover
wordt gesteld.  Een paar uur vuilnis ophalen kan elke gezonde vent/vrouw en
bij een hoge beloning per uur hoef je dat maar een paar uur te doen per week
om je (altijd te lage) basisinkomen flink op te vijzelen. Ik denk niet dat
ik een intellectueel ben, in elk geval geen academicus, vandaar dat deze
redenering mij tot voorstander van een basisinkomen maakt.