baanloos : Definitief tussentijds rapport "Basisinkomen".

Sander Lam sanderlm at KNOWARE.NL
Mon Aug 16 12:00:08 CEST 1999

At 18:46 19990814 +0000, Arie Dirkzwager wrote:
>Beste Lijsters,
>        Gaarne adhesie om het onderstaande hoog op de politieke agenda te
>plaatsen
>zodat een voor de samenleving heilzaam ìBasisinkomenî snel ingevoerd kan
>worden.

Ik sta hier voor 1500% achter ;-)

Je tekst is bijzonder goed doortimmerd, en helder geschreven. Voor elk van
deze beide kwaliteiten apart mijn complimenten. De combinatie van de twee
is een zeldzame, daar mag je trots op zijn.

Het basisinkomen komt door jouw presentatie naar voren als een logische
voortzetting van de bestaande praktijk. Het is gelijktijdig een
vervolmaking (door het afdekken van "witte plekken") en een vereenvoudiging
(1 regel in plaats van veel) van de sociale zekerheid. In zekere zin is
jouw voorstel niet alleen budgettair neutraal, maar ook "ideologisch
neutraal": het is een verbeterde implementatie van wat de samenleving met
allerlei verbrokkelde regeltjes al lang tracht te bereiken (en voor een
groot deel ook bereikt heeft).

Aan de andere kant lees ik in jouw stuk ook een aansporing tot
mentaliteitsverandering in de richting van meer waardering en vertrouwen
(zonder naief te zijn) jegens elkaar en onszelf. "Wie niet werkt zal niet
eten" is achterhaald, dat ben ik met je eens. We hebben met zijn allen onze
zaakjes zo goed op orde dat we niet meer van 's ochtends vroeg tot 's
avonds laat *hoeven* te zwoegen om ons te handhaven; een afname van
"werkgelegenheid" is niet een gebrek maar een verworvenheid van de moderne
tijd. Laten we alsjeblieft de vruchten van de vooruitgang eerlijk verdelen!

Dat je het niveau van het basisinkomen richt op "geen zorgen maar ook geen
luxe" is naar mijn idee essentieel. Te laag, en de zwakste individuen gaan
er verder op achteruit. Te hoog, en de samenleving gaat aan "rentenieren"
ten onder. Je maakt het geloofwaardig dat het juiste evenwicht bestaat en
budgettair haalbaar is, en die combinatie maakt het voor beleidsmakers een
morele plicht deze stroomlijning van de sociale zekerheid aan te pakken. Er
zitten ongetwijfeld nog haken en ogen aan, maar het basisidee is gezond.

Het idee van een basisinkomen is al oud, maar jij maakt duidelijk dat de
tijd er rijp voor is. Dit is geen geitewollensokkenpraat, maar een
bemoedigende analyse. Ik weet zeker dat veel mensen die elk in eigen kring
al langer voor een basisinkomen pleiten je hier dankbaar voor zijn.

Vriendelijke groeten,
Sander Lam