uitkeringen

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sun Aug 15 20:01:30 CEST 1999

J.L. Swarte wrote:

> Hoe komt het toch dat ik in de discussie over een basisinkomen,
> voortdurend het gevoel heb dat hier vooral een bepaalde groep mensen
> aan een inkomen moet worden geholpen die het minderwaardig vinden om
> werk te doen dat voor anderen de enige bron van inkomen is? Mensen
> mogen bv. niet gedwongen worden om de middenberm te schilderen, maar
> wat vinden we dan van de mensen die hierin gewoon, hun dagelijks werk
> vinden?
Hier leg je wel even heel goed de vinger op de zere plek. Aan de ene
kant willen we wel dat de middenberm geschilderd wordt en dat de
bushokjes schoon zin en de prullenbakken leeg, maar we mogen mensen niet
"dwingen" om dat werk te doen. En inderdaad, zo'n houding betekent toch
wel minachting voor mensen die dat gewoon als werk doen.
Misschien zijn we toch als D66-ers wel wat erg veel
grachtengordeldiertjes.
Passen die niet in het wereldbeeld van de intellectuelen of zo?
> Hoeven de middenbermen na het invoeren van het basisinkomen niet meer
> geschilderd te worden? Gaan we niet meer metselen, de straten niet
> meer bestraten, het vuil niet meer ophalen? Zijn dat oneerbare
> beroepen of zo?
> Het zou mij vast tot deelname aan deze discussie motiveren als nu eens
> afstand genomen werd van werkeloze academici en soortgelijk volk en we
> eens gingen praten over werkeloze vuilnismannen, stratenmakers,
> bootwerkers etc. die zich krom werken iedere dag om de kost te
> verdienen en niet ten laste van de gemeenschap te komen.
Wat mij betreft mogen werkloze academici ook straten vegen. Het is b.v.
heel raar dat het voor een student b.v. heel normaal is om kantoren
schoon te maken, maar dat dat werk ineens "minderwaardig" zou zijn zodra
dat papiertje is gehaald.

 Dat is andere
> koek dan vanachter een bureau mooie plannetjes verzinnen opdat luie
> academici hun nageltjes niet behoeven te beschadigen.
> Joop Swarte
Ik voeg hier een vraag aan toe:
wat vinden wij eigenlijk van ex-politici die na een politieke carriere
met gemeenschapsgeld nl. de wachtgeld-uitkering zich "gaan beraden op
hun toekomst"?
Cathja