uitkeringen

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Sun Aug 15 19:28:37 CEST 1999

At 05:05 15-8-99 +0200, J.L. Swarte wrote:
>   Hoe komt het toch dat ik in de discussie over een  basisinkomen,
>voortdurend het gevoel heb dat hier vooral een bepaalde groep  mensen aan
>een inkomen moet worden geholpen die het minderwaardig vinden om werk  te
>doen dat voor anderen de enige bron van inkomen is?

        Dat komt doordat je twee discussies door elkaar haalt. Bij het
basisinkomen gaat het zeker NIET "om een bepaalde groep mensen" - het is
bedoeld om uitkeringen (ook voor werklozen die een hoge uitkering krijgen
na een hoog-betaalde job) en alle rompslomp die daaraan vast zit af te
kunnen schaffen en ook om hen die nu onderbetaald worden een financieel
betere onderhandelingspositie te geven. Geen enkel werk is "minderwaardig"
maar veel mensen doen nu (gedwongen) werk waarvoor ze minder geschikt zijn
omdat dat hun enig mogelijke bron van inkomen is (Zie Vincent's message
over Udo1 en Udo2).

>Mensen mogen bv. niet
>gedwongen worden om de middenberm te schilderen, maar wat vinden we dan van
>de  mensen die hierin gewoon, hun dagelijks werk vinden?Passen die niet in
>het  wereldbeeld van de intellectuelen of zo? Hoeven de middenbermen na het
>invoeren  van het basisinkomen niet meer geschilderd te worden? Gaan we
>niet meer  metselen, de straten niet meer bestraten, het vuil niet meer
>ophalen? Zijn dat  oneerbare beroepen of zo?

        Een reeks onzinnige vragen - natuurlijk zijn er altijd mensen te vinden
die, mits behoorlijk betaald, deze werkzaamheden willen doen en er
bevrediging in vinden, dikwijls meer bevrediging dan de carriere makende
intellectueel die tot de top is doorgedrongen en werk moet doen dat zijn
kunnen eigenlijk te boven gaat - gevolg: afknappen en AOW of het bedrijf
dreigt failliet te gaan en hij krijgt een gouden handdruk. Uitoefenaars van
echt "oneerbare" beroepen vind je waarschijnlijk meer onder de
intellectuelen en intelligenten die "handig" zijn dan onder de
stratenmakers en vuilnisophalers. Met je vragen stimuleer je alleen maar
dat elitair denken, al was het maar bij de niet-"intellectuelen" die zich
een minderwaardigheidsgevoel in de schoenen geduwd krijgen.

>Het zou mij vast tot deelname
>aan deze discussie motiveren  als nu eens afstand genomen werd van
>werkeloze academici en soortgelijk volk en  we eens gingen praten over
>werkeloze vuilnismannen, stratenmakers, bootwerkers  etc. die zich krom
>werken iedere dag om de kost te verdienen en niet ten laste  van de
>gemeenschap te komen.

        Als ze zich kromwerken zijn ze niet werkloos maar worden waarschijnlijk
wel onderbetaald. Met een basisinkomen voor iedereen zijn zij het niet meer
speciaal die als ze werkloos worden "ten laste van de gemeenschap" komen.

>Dat is andere koek dan vanachter een bureau mooie
>plannetjes verzinnen opdat luie academici hun nageltjes niet behoeven te
>beschadigen.

        en opdat minder intelligente landgenoten hun hersens niet hoeven af te
peigeren over hoe zij (door het invullen van ingewikkelde formulieren of
allerlei kunstgrepen) een uitkering kunnen krijgen die voldoende is om in
vrijheid van te leven. Die academici bijten hun nageltjes zelf wel af en
werken dikwijls (als ze de kans krijgen, betaald of onbetaald) meer dan 12
uur per dag aan moeilijke en verantwoordelijke taken. Dat is andere koek
dan maximaal 8 uur per dag werken en de rest achter de televisie met chips
uitzakken of erger: genieten van een uitkering en illegaal bijklussen zodat
je riant op vakantie kunt gaan.

Arie

PS. Sorry voor de uitgelokte stereotypen en cliches. Wat ik bedoel te
zeggen is dat we noch de ene noch de andere kant uit op elkaar neer moeten
kijken: een beetje respect voor elkaar en waardering voor het feit dat we
verschillend zijn en een verschillende bijdrage aan de samenleving (waarvan
we het allemaal moeten hebben) leveren. Dat komt tot uiting in een
basisinkomen-voor-iedereen in plaats van een uitkering-voor-sommigen.
BetterSystems,
Prof.Dr.A.Dirkzwager,
Educational Instrumentation Technology,
Computers in Education.
Huizerweg 62,
1402 AE Bussum,
The Netherlands.
voice: x31-35-6981676
E-mail: mailto:aried at xs4all.nl

When reading the works of an important thinker, look first for the
apparent absurdities in the text and ask yourself how a sensible person
could have written them."  T. S. Kuhn,  The Essential Tension (1977).