uitkeringen

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Sun Aug 15 05:05:13 CEST 1999

Hoe komt het toch dat ik in de discussie over een basisinkomen, voortdurend het gevoel heb dat hier vooral een bepaalde groep mensen aan een inkomen moet worden geholpen die het minderwaardig vinden om werk te doen dat voor anderen de enige bron van inkomen is? Mensen mogen bv. niet gedwongen worden om de middenberm te schilderen, maar wat vinden we dan van de mensen die hierin gewoon, hun dagelijks werk vinden?Passen die niet in het wereldbeeld van de intellectuelen of zo? Hoeven de middenbermen na het invoeren van het basisinkomen niet meer geschilderd te worden? Gaan we niet meer metselen, de straten niet meer bestraten, het vuil niet meer ophalen? Zijn dat oneerbare beroepen of zo?
Het zou mij vast tot deelname aan deze discussie motiveren als nu eens afstand genomen werd van werkeloze academici en soortgelijk volk en we eens gingen praten over werkeloze vuilnismannen, stratenmakers, bootwerkers etc. die zich krom werken iedere dag om de kost te verdienen en niet ten laste van de gemeenschap te komen. Dat is andere koek dan vanachter een bureau mooie plannetjes verzinnen opdat luie academici hun nageltjes niet behoeven te beschadigen.
Joop Swarte