euthanasie

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Aug 12 10:00:12 CEST 1999

Beste Joop en Marc-Alexander,

De punten van kritiek die Marc-Alexander uit op de huidige
euthanasiewetgeving gaan zonder uitzondering over de niet-liberale
elementen daarin. De gewenste uitgangspunten die hij in zijn
bijdrage noemt slaan een liberalere richting in dan de huidige
wetgeving. Ik ben het met die uitgangspunten eens. Zijn laatste zijn
'Het liberalisme kent zo zijn prijs.' begrijp ik dan ook niet.
Joop Swarte doet daar nog een schepje bovenop. Zijn reactie kan ik
alleen verklaren als je het liberalisme beperkt tot een stroming die
het algemeen economisch nut heilig verklaart. De samenleving kan
zich vanuit die visie dan 'verlossen' van ouderen, zieken e.d. Dat
is absoluut niet mijn interpretatie van het liberalisme en zeker
niet van het sociaal-liberalisme.
Joop en Marc-Alexander schetsen een afschuwelijk scenario dat alleen
in een anti-liberaal land - een land dat geen vrijheid geeft voor
individuele keuzen - werkelijkheid kan worden.

Groeten,
Mark Giebels.

--
Mark Giebels