werkloosheid Amsterdam

Sun Aug 8 15:22:31 CEST 1999

At 16:55 07-08-1999, D Sundman wrote:

>Ja waarom eigenlijk niet?Misschien moeten we met  werkelozen, die een
>werkelozen uitkering ontvangen, terug naar een meldplicht zoals voor de
>2de wereldoorlog.

Goed idee. Fietsbelastingplaatje met een gat erin. Tweemaal daags
stempelen.

>Uiteraard alleen voor gezonde werkelozen.

Uiteraard. Zieke werklozen kunnen niet fietsen.

>Op "een uitkering zitten" wordt door werkwilligen als minderwaardig
>ervaren, en door de niet werkwilligen als een aardige aanvulling op
>nevenaktiviteiten.
>De sollicitatieverplichting wordt door laatstgenoemde vaak niet serieus
>genomen.

Het is eerder andersom. De wethouder van Sociale Zaken geeft volmon-
dig toe dat de nABW, die de gemeente verplicht om samen met werklo-
zen een zogeheten trajectplan op te stellen, niet wordt uitgevoerd.
De facto wordt er in Amsterdam NIETS ondernomen om (langdurig) werklo-
zen aan het werk te helpen. En alsof dat al niet erg genoeg is krij-
gen de Amsterdamse werklozen de schuld van het gevolg van deze ille-
gale situatie. We noemen dat wel 'blaming the victim'.
Ik verwijs verder naar mijn artikel 'Van gelul kunnen we niet eten'
dat ik hier onlangs heb gepost.

>Wie zijn dat? Moet ik die kennen?

Onderzoek en Statistiek Amsterdam. Een geprivatiseerd gemeentelijk
onderzoeksbureau.

Erik vdMb