Opleiding politici

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Sat Aug 7 10:37:00 CEST 1999

 Ik permiteerde mij, met referentie naar de web site,
     http://www.dds.nl/~pdc/9223000/t/gawie.htm
 (alwaar men kan zien welke politicus welke opleiding heeft) enige dagen
 geleden de opmerking:
>Meest opvallende is dat Kok -zoals nogal wat politici- geen (voltooide)
>opleiding blijkt te hebben. Hij heeft alleen middelbare school, de rest
>(Nijenrode) is flauwe kul.

 Roeline Barkhuis <roeline.barkhuis at WORLDONLINE.NL> merkte daarop op...
>Ze zijn vertegenwoordigers van het volk. Een mooie afspiegeling toch?

...en Chido Houbraken <C.I.L.Houbraken at DNB.NL><QUISSAMA at WXS.NL> vroeg,
>Wat is daar nu precies zo opvallend aan? Wordt politiek inzicht of gevoel
>verkregen door een afgeronde opleiding?

 Waar het mij om gaat, is dat blijkt dat nogal wat politici schermen met
 opleidingen die ze in 't geheel niet hebben afgemaakt (en dus niet hebben).
 Ook vind je op de web-site 'rare' cursussen - ik meende dat het een van de
 huidige ministers was, die als opleiding geeft dat ze een typecursus bij
 'Schroevers' heeft gevolgd. Als ik zoiets lees dan krommen mijn tenen zich
 van plaatsvervangende schaamte, ook al tik ik zelf met slechts vier vingers.

 Wat opvalt is dat mensen, die hoog opgeleid zijn, dienaangaande nauwelijks
 iets melden (mensen die zeer laag zijn opgeleid uiteraard ook) terwijl
 anderen komen aanzetten met complete waslijsten. De indruk wordt daarmee
 gewekt dat men wil doen voorkomen 'zeer belezen' te zijn terwijl zoiets
 toch tamelijk dwaas overkomt.

 --> Wat ook opvalt is dat in het 'smoelenboek' (van D66 kandidaten) de
 opleiding de afgelopen jaren zelfs geheel ontbreekt (om plaats te maken
 voor het e-mail adres). Kennelijk doet ze er niet erg toe.

 Twee verklaringen: a) voor mensen, die hoog zijn opgeleid, zijn er interes-
 santere dingen in het leven dan politiek, en b) politiek 'naar boven klau-
 teren' vergt de nodige inspanning en tijd - en valt derhalve moeilijk te
 combineren met het voltooien van een opleiding.

 Wat de werkelijke reden ook zijn mag, jammer is het in elk geval wel.
 Immers, de zaak zou er aanzienlijk op vooruit gaan als politici wat meer
 bagage zouden hebben.

 Vooral nu de inhoudelijke kant van het beleid steeds vaker zoek is.

 Marc Fluks