Zonsverduistering bij Volksgezondheid

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Sat Aug 7 00:19:04 CEST 1999

>Reactie op:

>Hetzelfde kun je zeggen van bijvoorbeeld een onderwerp als roken, waarbij
>het ministerie van Volksgezondheid wel massa's geld uitgeeft aan
>voorlichting en campagnes. Dat roken ongezond is begrijpt iedere gek, toch
>wordt er met name onder jongeren nog volop gerookt. Zouden ze van
>Volksgezondheid dus ook kunnen volstaan met 1 enkel persberichtje met een
>waarschuwing en het verder maar overlaten aan de verantwoordelijkheid van
de
>mensen zelf?

Op zich lijkt me dat geen verkeerde zaak, uiteindelijk blijken die campagnes
nog bar slecht te werken ook (als je tenminste het aantal jongeren wat toch
gaat roken als criterium neemt)

>Ik denk dat de overheid een goede reden heeft om hier meer aandacht aan te
>besteden. Als er zich duizenden extra mensen mensen bij een oogarts melden
>met oogklachten brengt dat indirect een forse kostenpost met zich mee voor
>overheid, ziekenfondsen, bedrijven enz.. Als dat aantal met een effectieve
>campagne naar beneden kan worden gebracht verdient de campagne zichzelf
>terug.

Vaak werken die campagnes dus niet of nauwelijks. Zie je eigen opmerkingen
over het roken. Het moet gaan om de bwustwording dat tegen de zon in kijken
zonder bescherming ongezond is voor je ogen en ik denk dat die boodschap nu
duidelijk genoeg is overgekomen.

>en:

>Het volk is nooit dom, het is dom en elitair om geen rekening te houden met
>onwetenheid binnen het volk.

Tuurlijk is het verkeerd om geen rekening te houden met onwetendheid onder
de bevolking maar het is volgens mij onjuist om geen rekening te houden met
een eigen verantwoordelijkheid van mensen. Er is in alle media de afgelopen
maanden zoveel gepubliceerd over de zonsverduistering en de gevaren bij het
kijken naar de zon dat een campagne hier volgens mij niets meer aan toe had
kunnen voegen. Daarna moet je dus uitgaan van een eigen verantwoordelijkheid
en niet die betuttelende overheid weer uit de kast halen die de mensen eens
gaat vertellen wat goed voor ze is en dan ook nog eens gaat zorgen dat die
brilletjes (het goede) er komen.

>Misschien niet (in Frankrijk gebeurt dat wel) maar een mediacampagne
>(Postbus 51 spotjes?) was toch wel het minste. Als je ervan uitgaat dat een
>groot deel van de schadekosten regelrecht wordt afgewenteld op het
>ministerie zelf, zou je denken dat men er wel wat allerter op kan reageren.
>Een persberichtje is toch wel het absolute minimum.

Dat persbericht is er dus ook geweest, een postbus51 spot had weinig effect
gehad in een periode waarin maar een fractie van het normale aantal mensen
tv kijkt.

> [...]
>zonnen en het belang van een goede beschermingsfactor. Daarnaast is dit een
>eenmalige gebeurtenis die bijna iedereen aan den lijve zal gaan
ondervinden.
>Eclipsbrillen zijn na de bewustedatum voor 99% van de bevolking absoluut
>nutteloos. De handel in eclipsbrillen is dus zeer tijdelijk en marginaal
>(Het weekblad kijk sloot een jaar of 15 geleden een zonnekijkertje in bij
>het blad i.v.m. de toename van zonnevlekken destijds. Het geheel bestond
uit
>niet meer dan een kartonnetje met een stukje folie. Volgens mij kan dat

Ook tijdelijke en marginale handel kan een onderdeel zijn van de
broodwinning. Overigens heb ik van die voorlichting over de gevaren van
zonnen niets gezien, in ieder geval is er geen postbus51 campagne geweest.
Voorlichting is er de afgelopen periode meer dan genoeg geweest, alleen
voldoende brilletjes is het probleem.

>hoe
>
>Over eigen verantwoordelijkheid zie boven.

>Inderdaad, je kunt je geld als overheid beter steken in bijna failliete
>ondernemingen. :-)

Nee je steekt als fatsoenlijke overheid geen geld in ondernemingen en ook
het zelf opereren als onderneming wordt ten sterkste ontraden ;-)

Vriendelijke groeten

Marc-Jan