ambtenaar vesus politiek: wie is de echte zwarte piet?

Verver brummen at D66.NL
Fri Aug 6 10:22:09 CEST 1999

Lodder Ing P.H. wrote:

> Dan toch nog een laatste poging om Ramond Barends, Kaj Leers, Greetje Verver
> en anderen die het stilzwijgend met voorgenoemden eens waren een reactie te
> ontlokken.
>
> Mijn stelling luidt:
>
> Door de opstelling van de politiek, d66 niet uitgezonderd, is de ambtenaar
> zijn vertrouwen en loyaliteit in het gezag boven hem kwijtgeraakt.
>
> Pieter Lodder

Dat ik niet meer gereageerd heb betekent niet dat ik het dus maar met
alles wat hierover geschreven ben eens was. Ik vond dat mijn invalshoek
duidelijk neergezet werd en tevens dat elke reactie minstens een kleine
kern van waarheid bevatte.

Nu de vraag: "wie heeft de echte zwarte piet". Dat heeft te maken met de
kwaliteit van mensen, ongeacht of ze wethouder, raadslid of ambtenaar
zijn. Ik heb duidelijk aangegeven dat het bij ons duidelijk uit de hand
gaat lopen door enerzijds verregaande mandatering en anderzijds een zwak
opererend college, en met name de PvdA wethouders. Daardoor nemen
sommige ambtenaren de "macht" over en worden daarop niet door de
verantwoordelijke wethouders tot de orde geroepen. Anderzijds is het zo
dat er ambtenaren zijn die, weer mede doordat de besluitvorming in het
college niet duidelijk is, niet meer weten waar ze aan toe zijn. Doordat
dit de personen zijn die het beleid uitvoeren m.a.w. vaak de
"boodschappers" zijn ligt de zwarte piet voor de buitenwacht vaak bij
hen, maar in de commissie of raadsvergaderingen wordt dan wel de
wethouder tot de orde geroepen. Omdat de meeste mensen hier niet
aanwezig zijn komt dit dan niet duidelijk naar voren. Dat daardoor
ambtenaren gefrusteerd worden en wat minder loyaal aan de betreffende
wethouders kan ik mij heel goed voorstellen. Je merkt het ook heel
duidelijk, de beleidsvelden onder deze zwakke wethouders kennen de
meeste naar buiten toe arrogante en intern ontevreden ambtenaren.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar om mij heen hoor ik regelmatig
dat juist de PvdA wethouders zeer zwak zijn. En toch heeft de PvdA bij
de afgelopen verkiezingen meer stemmen gekregen. Zo ook hier. De
oppositie mag zich steeds opnieuw weer inspannen om in ieder geval zo
veel tegengas te geven dat het beleid bijgesteld wordt. Ik ben nu zover
dat ik tegen een ieder die bij mij komt zeg (tenminste als ik vind dat
ze gelijk hebben): Iedere gemeente krijgt het college dat hij verdient
en voor Brummen betekent dit dat de PvdA verreweg de grootste fractie
is. In principe heeft een ieder die PvdA gestemd heeft mede schuld aan
de wijze waarop deze gemeente bestuurd wordt. Ik vind echter dat u
gelijk hebt en zal mij dan ook voor u inzetten". Ik hoop hiermee enige
bewustwording los te maken. Voor de volgende verkiezingen natuurlijk.

Zo goed Pieter?

Greetje Verver