Hypotheekrenteaftrek

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Aug 4 20:00:06 CEST 1999

Op Constantijns advies net in de trein het artikel van Bakker in de
Volkskrant gelezen. Een aanrader. Zijn analyse is dat de HRA
welliswaar de belastinggrondslag van de inkomstenbelasting uitholt,
maar dat die deels wordt gecompenseerd door met name het
huurwaardeforfait, waarvan gemaakte kosten zoals de
overdrachtsbelasting en onderhoud al fictief zijn afgetrokken.

Ik zeg hier deels, omdat Bakker ook schrijft dat het
huurwaardeforfait eigenlijk twee keer hoger zou moeten zijn als je
uitgaat van marktwerking in de huursector. Maar vanwege kunstmatig
(niet-marktconform) lage huurprijzen in de sociale huursector
(woningbouwverenigingen), is het huurwaardeforfait ook lager
ingeschaald. Daarmee blijft m.i. dus nog 1 groep burgers over die
benadeeld wordt in ons belastingstelsel, namelijk diegenen die in de
vrije huursector huren. En laat ik er daar nu juist e e n van
zijn... :-(
Bakkers analyse klopt wel ongeveer als je ziet dat de huren in de
vrije huursector minstens twee keer hoger zijn dan bij
woningbouwverenigingen.
Doorredenerend rechtvaardigt Bakker's analyse volgens mij een nieuwe
aftrekpost voor de huurders in de vrije sector ter grootte van de
helft van de huur (conform de korting in het huurwaardeforfait). Dan
klopt het voor mijn gevoel ook weer en kan ik rustig nog even in
mijn huurhuis blijven wonen zonder me een dief van mijn eigen
portemonnaie te voelen.

Groeten,
Mark.

--