Optionele verrijking. Was: Re: hypotheekrente

constantijn dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Wed Aug 4 15:09:34 CEST 1999

Chido Houbraken wrote:

>Hoezo? Bij opties kun je een exorbitante winst halen, maar je loopt ook een
>sterk vergroot financieel risico. Wil je de winst gaan belasten, dan zul je
>het
>verlies aftrekbaar moeten maken. Ik vraag me af of dat veel oplevert op de
>lange
>termijn.
>
>Groet,
>
>Chido Houbraken

Werknemers (lees: meestal directieleden) kunnen indien de aandelenkoers zich
bevindt onder de prijs waarop de optie uitgeoefend kan worden, afzien van
het kopen van de aandelen. Gezien de zeer lage werkelijke verkrijgingsprijs
(namelijk de facto nihil) kan er geen sprake zijn van verlies. Er valt dan
in mijn ogen niets af te trekken.

Voor gewone opties die bedrijven of particulieren kopen gaat dit niet op,
maar daar speelt het probleem van ongerechtvaardigde (in mijn ogen althans)
verrijking ook niet. Je kunt er voor kiezen om winsten of verliezen in dat
geval buiten de heffing houden. Overigens denk ik dat het rechtvaardiger is
alle vermogenswinsten bij particulieren te belasten (dus ook aftrek van
verliezen toe te staan). Bij scheiding van heffing op de verschillende
inkomensbronnen, zoals voorzien in het belastingplan voor de 21ste eeuw,
kunnen verliezen dan niet verrekend worden met bijv. belasting op inkomen
uit arbeid.
Gezien de op langere termijn continue (nominale) vermogenstoename levert dat
dus wel degelijk wat op.

Groetjes,

Constantijn