hypotheekrente

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Aug 4 11:46:01 CEST 1999

constantijn dolmans wrote:

> Hallo allemaal,
>
> Tot nu toe een beetje achterover geleund in het café, maar m.b.t. de
> hypotheekrente storen me een aantal misverstanden:
>
> 1. Hypotheekrente wordt i.h.a. betaald aan banken en kredietinstellingen.
> Deze zijn onderworpen aan vennootschapsbelasting. De bij particulieren
> afgetrokken hypotheekrente wordt dus bij de bank belast tegen 35%.

Alleen als de banken er 100% winst op maken. Hypotheken lijken me een
laag-risico karakter te hebben voor banken. Daar zullen ze dus waarschijnlijk
nauwelijks winst op maken. Zeker ook gezien de grote concurrentie in deze markt.

> Een
> gedeelte van de aftrek verdient de overheid (en dus wij als samenleving)
> gewoon weer terug. Hier is in het Leidsche onderzoek GEEN rekening gehouden.

Dat het Leidsche onderzoek er geen rekening mee heeft gehouden kan ik me wel
voorstellen. Ten eerste omdat het me ondoenlijk lijkt. Ten tweede omdat ze dan
ook wel alle stijgingen van de koopkracht als gevolg van de HRA en de
daaruitvolgende BTW-gelden mee hadden kunnen nemen. Gecompenseerd natuurlijk met
de dalende koopkracht van huurders als gevolg van de HRA. Maar het meenemen van
de gevolgen van de koopkrachtverschuiving en de vennootschapsbelasting voor de
rijksbelastinginkomsten vanwege de HRA snijdt in elk geval meer hout dan de
'eis' (;-)) om de OZB mee te nemen in het onderzoek.

> 2. Het is helemaal niet leuk om veel hypotheekrente af te trekken, dat
> betekent namelijk dat je in een duur huis woont en een groot gedeelte van de
> rente moet je toch zelf opbrengen.

Inderdaad, net als veel BTW betalen ook niet leuk is, dat betekent namelijk dat
je veel en dure spullen koopt en die moet je toch echt zelf betalen... ;-)

> Alle fiscale geintjes zoals hypotheek op
> een tweede huis, consumptieve hypotheken of met geleend geld beleggen enzo
> zijn (gelukkig) al afgeschaft. Het is een waanidee dat hier nog veel mee
> gespeeld kan worden.

Hoezo is met geleend geld beleggen allang afgeschaft? Dat is toch de basis van
een beleggingshypotheek? Je wilt niet weten wat voor een fantastische
constructies mij allemaal zijn voorgehouden door hypotheekadviseurs. En dan heb
ik nog niet eens een pot geld staan en/of een hoog salaris....
(Interessant was trouwens dat alle hypotheekadviseurs mij erop wezen dat ik er
niet op moest rekenen dat de HRA over de gehele looptijd van de hypotheek zou
blijven bestaan. Over 'verworven rechten' en 'gerechtvaardige verwachtingen'
gesproken...)

> Als de verontwaardiging over de HRA zich richt op ongerechtvaardige
> verrijking van een kleine bovenlaag van de Nederlandse bevolking

Daar gaat het m.i. in eerste instantie dan ook niet om. Het gaat veeleer om het
aantasten van de belastinggrondslag en de onrechtvaardigheid tegenover huurders.
Deze uit de HRA voortkomende 'problemen' verdienen aandacht van de politiek. Dat
daarnaast de belachelijke verrijking, door opties etc., steviger moet worden
aangepakt ben ik helemaal met je eens.

Groeten,
Mark.

--