[Hypotheekrenteaftrek]

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Tue Aug 3 09:08:09 CEST 1999

Bert Bakker schreef:

> Als men het nodig vindt om daarover de discussie aan te gaan
(...)
> Ik zeg: als men het al nodig vindt om die discussie te voeren.
(...)
> Maar mocht men de
> hypotheekrenteaftrek op enig moment al ter discussie willen stellen (en ik zie
> daar dus geen reden toe)
(...)
> Het is een discussie die om de zoveel tijd weer eens oplaait.

Blijkbaar blijven er voldoende mensen over die hun twijfels hebben bij
de onbeperkte aftrek van de hypotheekrente. Dus laten we ophouden de
discussie te ontkennen Bert en accepteren dat 'men' deze aftrek ter
discussie stelt.

Iemand (persoon X) die 4.000 gulden bruto per maand verdient en in een
huurwoning woont, heeft moeite om te begrijpen dat iemand (persoon Y)
met 40.000 bruto inkomsten per maand 60% van de rente op zijn huis van
1.500.000 gulden terugkrijgt.

Het onbegript wordt groter, wanneer X hoort dat Y dat ook mag doen voor
zijn tweede huis en/of zijn boot en/of zijn aandelenpakket, zolang hij
dat allemaal financiert met een hypotheek.

Dat onbegrip wordt slechts een klein beetje minder wanneer ook X een
woning koopt, want hij mag maar 37% aftrekken en Y 60%.

Laten we om te beginnen alleen de renteaftrek over de hypotheek van
slechts *een* woning (die wordt bewoond door de belastingplichtige)
toestaan. Dus geen aftrek voor een tweede huis, aandelenpakket, boot of
wat dan ook.

Vervolgens stellen we ook een maximum vast voor die woning. Bijvoorbeeld
alleen de rente over de eerste 750.000 gulden.

Daarna maken we de aftrek onafhankelijk van het inkomen door te werken
met vaste aftrekpercentages. Stel: iedereen krijgt 50% van de rente
terug.

Als we dan toch bezig zijn, kunnen we eindelijk ook de flat-tax
invoeren. Iedereen betaalt gewoon 50% belasting, mag alles voor 50%
aftrekken enz.

Het is maar een idee op een zonnige dinsdagochtend tijdens de vakantie.

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com