Bommen en persvrijheid

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Apr 29 11:27:57 CEST 1999

Jan snapte iets niet:
> <<<<Een oorlog is nooit mensvriendelijk. Dat er doden zullen vallen weten we allemaal. De NAVO moet ook niet doen alsof dat niet nodig is. Maar vergeleken met vroegere oorlogen is dit toch best een h>
> antwoord:
> ik snap dat niet
> eerste zin: "een oorlog is nooit mensvriendelijk"
> laatste zin: "maar vergeleken met vroegere oorlogen is dit toch best een humane oorlog"

Vroeger werden er grote gebieden op de kaart aangewezen en die
moesten helemaal plat. Dat gebeurd nu niet meer. Men probeert het
aantal slachtoffers zoveel mogelijk te beperken. Misschien had ik
beter kunnen schrijven dat westerse oorlogen tegenwoordig minder
mensonvriendelijk zijn.

> het is een illusie om te denken dat je met bommen afvuren op civiele doelen giin onschuldige burgers raakt. of dat dan serviers zijn of kosovaren, dat mag toch niet uitmaken!

Dat is inderdaad een illusie.

Aangezien de oorlog toch weer draait om economische redenen
(achterliggend) vraag ik mij af in hoeverre er al plannen worden
gemaakt om een vorm van Marshallhulp op gang te zetten voor de regio.
Voordat de problemen zich verspreiden naar omringende landen.
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)