Bommen en persvrijheid

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Apr 29 09:47:40 CEST 1999

Hein van Meeteren wrote:

> En wie zijn wij dan wel om de democratische verkiezingen in Servie naar
> onze hand te willen zetten? De macht van Milosovic kan in onze ogen dan wel
> walgelijk zijn, de man kan dan wel een halve of hele crimineel zijn, maar
> hij is democratisch verkozen, met grote meerderheid zelfs. En wij,
> democraten,m zouden die democratische verkiezing willen wegbombarderen? Wat
> betekent die D in D66 eigenlijk?

Alhoewel ik je betoog grotendeels steun, sla je hier de plank toch echt mis.
Die D staat voor veel meer dan 'de dictatuur van de meerderheid'. Een
democratie zoals D66 die nastreeft is gebaseerd op mensenrechten in zijn
algemeenheid, en specifiek op openheid van besluitvorming, vrijheid van
meningsuiting, liberaal ten opzichte van minderheidsgroepen, gelijkwaardigheid
van burgers, etc. Het meerderheidsbesluitvormingsinstument is niet meer dan een
middel om die democratie vorm te geven.

Het lijkt me overbodig te vermelden dat (bijna) alle deze democratische waarden
door Milosevic en consorten worden of reeds zijn vernietigd. En dat was al
gaande voordat de NAVO bommen ging smijten.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels