Bommen en persvrijheid

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Apr 29 09:18:36 CEST 1999

At 12:50 28-04-1999 Wednesday , Joris van den Wittenboer wrote:

>Een oorlog is nooit mensvriendelijk.

dan moet je hem ook zo niet noemen. Deze oorlog wordt ons als `humanitair'
verkocht. Hij is echter onmenselijk en wreed en dom bovendien. Wat ik
doodeng vind is dat termen die het tegendeel betekenen worden gebruikt.
Oorlog als iets `menselijks' portretteren is slavernij als vrijheid
presenteren (Newspeak in Brave New World). Gelukkig zijn er nog een paar
intellectuelen in Europa die niet meedoen aan deze maskerade.   Opvallend
is dat ze van allerlei politieke huizen komen: in Duitsland CSU-ers en
PDS-ers. Politieke achtergrond is niet meer zo belangrijk, persoonlijke
integriteit en lef geven nu de doorslag. De meesten willen `de rijen
sluiten', zoals onlangs een sociaal liberaal in een nieuwgroep maande. En
erbij vermeldde dat zij die niet achter de NATO staan zich diep moeten
schamen. Zo gaat dat in oorlogstijd...

> Dat er doden zullen vallen weten
>we allemaal.

Oh ja? Dat is ons niet gezegd bij de eerste bommen. Het zou een snelle,
schone oorlog worden (ook alweer die newspeak: alsof een oorlog ooit schoon
kan zijn).

> De NAVO moet ook niet doen alsof dat niet nodig is. Maar
>vergeleken met vroegere oorlogen is dit toch best een humane oorlog.

Ja zeg, zo ken ik er nog wel en paar. En daarbij: onzin. Welk vroeger? De
Grieken en de Romeinen vochten tenmiste nog man tegen man. Tegenwoordig
voer je oorlog met computers, alsof je in een amusementshal vertoeft. dat
er verschrikkelijke dingen gebeuren bij elke druk op je knop beseffen
weinigen. De Amerikaan die de Kosvaarse vluchtelingen had gebombardeerd
sprak erover alsof hij een kleine vergissing had begaan. 72 doden,
godverdomme. Omdat je een verkeerd knopje indrukt.

> En bombardementen op
>televisiezenders, radiozenders en andere communicatiemiddelen kan
>bedoeld zijn om interne groeperingen de mogelijkheid te geven om de
>macht over te nemen.

En wie zijn wij dan wel om de democratische verkiezingen in Servie naar
onze hand te willen zetten? De macht van Milosovic kan in onze ogen dan wel
walgelijk zijn, de man kan dan wel een halve of hele crimineel zijn, maar
hij is democratisch verkozen, met grote meerderheid zelfs. En wij,
democraten,m zouden die democratische verkiezing willen wegbombarderen? Wat
betekent die D in D66 eigenlijk?

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl