Bommen en persvrijheid

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Apr 28 12:50:59 CEST 1999

Hein schreef:
> De hypocrisie hing al als een donkere wolk rond Rambouillet. Nooit heb ik
> me meer geschaamd een `westerling' te zijn dan in deze oorlogstijd. De
> westerse arrogantie heeft een nieuwe vorm gekregen. Humanitaire interventie
> wordt het genoemd, humanitaire interventie  met het platbombarderen van
> verkeersbruggen, civiele radiomasten, civiele televisiezenders, zelfs
> Kosovaarse konvooien (oops, sorry!), beznineopslagplaatsen,
> partijgebouwen...

Een oorlog is nooit mensvriendelijk. Dat er doden zullen vallen weten
we allemaal. De NAVO moet ook niet doen alsof dat niet nodig is. Maar
vergeleken met vroegere oorlogen is dit toch best een humane oorlog.
Het is dom geweest om te denken dat met een paar bombardementen op
militaire doelen het wel afgelopen zou zijn. En bombardementen op
televisiezenders, radiozenders en andere communicatiemiddelen kan
bedoeld zijn om interne groeperingen de mogelijkheid te geven om de
macht over te nemen. Bij staatsgrepen moet je voornamelijk zorgen dat
je de communicatie uitschakeld (of in handen hebt) en het politieke
centrum. Als M. geen mogelijkheid meer heeft om te communiceren wordt
het heel lastig. De mogelijkheid voor toppolitici om kritiek te geven
in Joegoslavie op de leiding geeft misschien al aan dat er iets staat
te veranderen. Misschien wordt het dus ook tijd om binnenkort eens te
stoppen met bombarderen en te kijken wat er gebeurd. Ik vrees dat
autonomie er voor Kosovo nog steeds niet inzit. Zeker nu  ook in
omringende landen ethnische groepen zich gaan roeren om autonomie te
krijgen.

Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)