Pomo en mensenrechten

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Mon Apr 26 23:21:12 CEST 1999

Beste mensen,

Op 15 april nam ik in een bericht aan Gerard van den Berg het relativisme
van de postmodernisten inzake mensenrechten op de hak. Ik reageerde toen
vanuit mijn 'filosofisch restgeheugen' door te verwijzen naar de filosoof
Kant en modernisten die het thema mensenrechten diep hebben uitgespit.

Hier wat referenties voor de liefhebbers (beslist niet uitputtend!):

- P.R. de Baehr, A. de Ruijter: Mensenrechten. Themanummer: Antropologische
Verkenningen, 11(1992)4, pp. 1-65.

- E. Kohak: Truth and humanities. In: Human Studies, 16(1993)3, July, pp.
239-253. Over Rorty en dienst concept van cruelty/wreedheid.

- D. Ingram: The postmodern Kantianism of Ahrendt and Lyotard. In: Review of
Metaphysics, 42(1988)1, nr. 165, Sept., pp. 51-77.

Henk Vreekamp, Utrecht