sorry democratie

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Fri Apr 23 23:24:50 CEST 1999

Rik Jungman schreef:

>Je komt sterker uit de strijd door zelf politieke consequenties te trekken.
>Politieke consequenties trekken wil niet perse zeggen dat je zelf iets fout
>hebt gedaan. Het wil alleen maar zeggen dat er onder jouw
>verantwoordelijkheid iets is gebeurd waar je geen verantwoordelijkheid voor
>kan of wilt dragen.

>Ik luisterde met instemming naar de Hoop Scheffer (en dat gebeurt niet zo
>vaak) die afkeurde dat Kok al begon terug te meppen voordat de kamer
>ueberhaupt aan een debat, laat staan oordeel is toegekomen. Het verzwakt
> [...]

Beste Rik,

Hoezeer ik je standpunt over de sorry democratie ook waardeer, ik heb toch
het idee dat je jezelf hier tegenspreekt. Je spreekt eerst uit dat mensen
hun politieke conclusies moeten trekken, aan het eind van je mail spreek je
zelfs over de koffers vast klaar zetten en toch vind je dat de kamer eerst
haar debat moet voeren. Ik vind dat het kabinet nu eerst hoort te zwijgen,
de kamer is aan het woord en op 24 mei is het woord aan het kabinet. Nu al
conclusies trekken over het moeten nemen van politieke verantwoordelijkheid
is volgens mij een beetje voorbarig.

Ik denk dat Borst hierover ook een duidelijke uitspraak heeft gedaan, zij
neemt haar politieke verantwoordelijkheid, dat betekend dat ze de
verantwoordelijkheid neemt voor hetgeen ze al dan niet heeft gedaan. Voorts
geeft ze aan dat hetgeen de commissie concludeert niet overeen komt met haar
visie op de gebeurtenissen, de commissie trekt ook niet de finale conclusie,
dat doet de Tweede Kamer. Voordat de conclusie van de kamer bekend is kan er
dus ook geen sprake zijn van het nemen verantwoordelijkheid door
bewindslieden omdat er nog geen conclusie is.

Dat Borst zegt dat wanneer de huidige conclusies door de kamer worden
overgenomen zij opstapt vind ik wat voorbarig maar wel juist. Het kan dan
zijn dat ze meer als medicus dan als politica heeft gehandeld, dat zij
misschien zo. Ik vind de wijze waarop zij haar beleid van de afgelopen jaren
wil verdedigen getuigen van een politica die uit het juiste hout gesneden
is. Mocht de kamer het niet met haar eens zijn, dan zij dat zo maar op dat
moment kan ze met opgeheven hoofd de politiek verlaten, nu reeds opstappen
zou getuigen van politieke lafheid.

Vriendelijke groeten,

Marc-Jan Ahne