Berichtje aan de Samaritanen

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Thu Apr 22 09:06:52 CEST 1999

Unclassified

Het onverstand Vreekamp kwaakte:

> Beste vogels,
>
> Voor de Samaritanen onder ons - zij die hun humanitaire houding willen
> beperken tot humanitaire actie om aldus politieke beslissingen te ontlopen -
> nog even twee puntjes uit een universitair forum van gister over migratie:
>
> - Zowel woordvoerders uit de kring der vluchtelingenclubs als de IND wisten
> te melden dat het overgrote deel van de nu verdreven Kosovaren direct terug
> wil. Een verklaring was dat de boeren hun land willen bewerken.
>
> - De vluchtelingenman wees er met nadruk op dat bij een inadequaat Westers
> [...]
Vreekamp zou eens een geschiedenisboek moeten lezen,
Hij vergeet:
-de massamoord en verdrijving van de Armeniers door de Turken in de eerste
 wereld oorlog
-de verdrijving van de Duitsers uit de gebieden die nu de 3 baltische
 staten vormen.
-de verdrijving van de etnische Duitsers uit Oost Pruisen, Dantzig en  Bohemen
 in 1945
-het wegjagen van de Poolse minderheden uit de gebieden die na 1945 bij
 de Oekraine en Litouwen werden gevoegd
-de deportatie van de Wolga Duitsers in in 1942
-de deportatie van de Krim Tartaren in 1945-1946
-de scheiding tussen Pakistan en India in 1948 met ook weer een massale
 gedwongen volksverhuizing

en ongetwijfeld ben ik niet kompleet. Het verschijnsel is ook niet tot het
Eur-Aziatische continent beperkt. De uitroeings campagnes van de indianen
in Amerika horen hier natuurlijk ook bij thuis. En voor diegenen die denken
dat dit zich allemaal in een zeer ver verleden heeft afgespeeld:
het hooggerechtshof in Australie heeft pas ergens in de jaren 70 uitgesproken
dat de Aboriginals mensen zijn en dat ze dus ook burgers van Australie zijn
met alle rechten van dien. Daarvoor vielen ze in dezelfde categorie als de
kangaroes.

Maar ja, voor diegenen wier blik niet verder rijkt dan de dag van vandaag
en de grens van Utrecht is de wereld vaak moeilijk te begrijpen.

Emiel Stolp

P.S. de eerste zin van dit bericht is beledigend, het is dan ook een vrij citaat
     uit een Vreekamp bericht.