Freek / Een oplossing voor een oorlog? (2)

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Thu Apr 15 11:05:43 CEST 1999

Beste Gerard,

Heerlijk. Na een paar uitwendige dagen plus wat lastige telefoontjes is het
een verademing om de D66-lijst even open te slaan. Pot verse politiek
incorrecte koffie en dan je onderdompelen in pomo. Intussen zet ik een CDtje
op van die lelijke oude negerin uit de Kaap-Verden met die prachtige stem...
Zij moet het gepingel uit mijn gehoor wegdrukken want de pianostemmer geeft
onderwijl mijn Chopinlijk de voorjaarsbeurt.

Terzake. Met licht steichende (NB. een eclectische spelling die je
mogelijk zult waarderen) verbazing heb ik je bijdrage gelezen. Wegens mijn
academische aspiraties ben ik vrij regelmatig gedoemd tot consumtpie van
pomolectuur. Zo weet ik iets van dolende filosofen, sociologen. Vooral de
antropologen maken het bont. Dankzij een vrolijke vriend lees ik soms ook
iets uit de letteren. Ach, de overgang was destijds wel ook heel erg plots:
die van de volvette marxisten die in naam van een slinkende, verbaasd
kijkende Arbeidersklasse hun eigen Middenklasse licht vervloekten
naar de Absolute Klasseloze Maatschappij van de pomo waar ieder zijn Eigen
Verhaal over de Ander mag houden. Van postmoderne theologen had ik totnu
niets gelezen hoewel er in mijn clan iemand is die er veel van weet.

Curieus: dat de progressieve burgerij de twintigste eeuw opent en afsluit
met relativistische filosofieen, met de Duits-Amerikaanse Franz Boas aan het
begin en een kluppie Fransen en door Vietnam gevormde Amerikanen aan het
slot.

Nog meer terzake: ik vind het een beetje arrogant en historisch onwaar als
theologische postmodernisten mensenrechten en wat er om heen zit
('wreedheid') gaan claimen. Grabbelend in mijn filosofisch restgeheugen meen
ik toch te weten dat de door pomo zo vervloekte (christelijke) modernisten
en rationele metafysici als Kant daarover heel kernachtige dingen hebben
gezegd. Maar dat valt buiten het kader van deze politiek-pragmatische lijst.

Zo, nu is mijn kopje leeg en de schijf van Evona teneinde. En nu maar hopen
dat de Kosovaren binnenkort weer kunnen terugkeren in hun land waarin ze
zich dan niks meer van Milo en zijn Servische Gekken hoeven aan te trekken.
Fractie neem actie!

Henk Vreekamp, Utrecht