de autonomie van Joris en Hein

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Apr 14 12:54:07 CEST 1999

Mark Giebels wrote:

> Joris en Hein, een democratie kun je niet top-down afdwingen, die moet bottom-up
> gevormd worden en ook weer bottom-up afgebroken.

Niemand heeft het over topdown afdwingen. Ik heb het alleen over grenzen
aan zelf-bestemming (afscheiding, autarkie e.d.). Wanneer een groepje
fanatici in één en dezelfde straat of wijk gaat wonen en daar een
meerderheid gaat vormen, vervolgens gaat die wijk zich onafhankelijk
verklaren (oranje vrijstaat!)(islamitische republiek amsterdam-oost,
enz), dan vraag ik me af wat onze fractie gaat doen als de regering of
het gemeentebestuur er troepen op af stuurt (of oproerpolitie e.d.). Het
is trouwens wel eens gebeurd, in de USA. De Bhagwan-aanhangers kregen op
een gegeven moment de meerderheid in een county (in de staat Washington,
net boven California), en wilden zich bestuurlijk afscheiden van de rest
van de USA. Dat gaf een behoorlijke opwinding. Een Bhagwan-mini-staatje
midden in de US! Is niet gelukt. Ook de VS (`bomb that bastard M")
hebben kennelijk grenzen aan de democratie!

> Als een groep zich niet meer
> thuis voelt in een democratische hierarchie moet die groep de mogelijkheid worden
> geboden zich uit die hierarchie terug te trekken.

Zonder enige voorwaarden, beperkingen? Ik vraag me af of u dit meent.