oproep aan fractie

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Apr 13 12:31:33 CEST 1999

At 00:12 13-4-99 +0200, Hein van Meeteren wrote:

>In welke hoek je me probeert te duwen is me niet geheel duidelijk, maar
>kennelijk in iets ondemocratisch.

Beste Hein,

Hoewel we gezegd hebben onze discussie te staken, hecht ik er toch aan hier
nog even op te reageren. Het is geenzins mijn bedoeling je in een hoek te
duwen. Mijn heftige (nou ja, heftige...) reactie komt voort uit het feit
dat je steun of tenminste begrip uitspreekt voor een land dat een deel van
"zijn" volk onderdrukt teneinde dit deel de haar onlangs afgepakte
autonomie zo lang mogelijk te blijven ontzeggen. De legitimatie waaraan jij
je begrip ontleent, is dat dit deel zich anders in de toekomst zou (willen)
afscheiden van de rest van de natie-staat. Kortom, met ondemocratische
middelen wordt een ondemocratisch doel nagestreeft, namelijk het tegen de
zin van de inwoners bijeen houden van een natie-staat. Dat het verlangen
naar onafhankelijkheid hierdoor alleen maar sterker wordt spreekt voor zich
en leidt tot het "succes" van de UCK als beweging. Het gaat mij er niet om
jou in een hoek te duwen, maar ik denk inderdaad dat jouw standpunt in dit
geval uiterst ondemocratisch is.

Daarbij ben ik het volledig met je eens dat een referendum allerminst een
democratische besluitvorming garandeert, daar zit het ondemocratische in
deze wat mij betreft niet.

>Overigens, als je consequent bent, dan ook steun voor een
>referendum in Baskenland over afscheiding van Spanje, in Koerdistan over
>afscheiding van Turkije, in Wallonie over afscheding van Belgie, in
>Schotland over afscheiding van Groot Britannie, in Beieren over
>afscheiding van Duitsland, in Noord Italie over afscheiding van Italie,
>enzovoorts.

Zo consequent ben ik ook - al doe ik daarmee geen uitspraak over of ik het
verstandig of oliedom zou vinden in bovengenoemde gevallen. Als er een
breed gevoelen is dat de mensen in deze gebieden beter af zijn in een ander
staatkundig verband, wie ben ik dan om ze dat recht te ontzeggen en ze te
dwingen toch vooral bij hun grotere natie-staat te blijven? Waarom zou dit
- ook maar enigzins - een legitimatie voor terreur en geweld mogen zijn?
Zoals ik al zei, als de Friezen écht zelfstandig verder zouden willen,
mogen de Hollanders of Limburgers ze wat mij betreft ook niet dwingen bij
ons te blijven.

Maar het gaat verder dan dat. De Walen en de Schotten hebben verregaande
vormen van autonomie. Wat Milosovic heeft gedaan, is het afnemen van elke
vorm van autonomie in Kosovo. Ook Albanese nationalistische uitingen (vlag
bv.) worden niet toegestaan. Dit gaat zelfs totaan een ware terreur tegen
het Albanese volk. Wanneer wij de Friezen het recht op een eigen vlag, een
eigen taal e.d. ontzeggen en ze de facto minder rechten geven dan de
Hollanders, zelfs in hun eigen gebied, dan zou ik een afscheiding van
Friesland misschien zelfs toejuichen, inderdaad. Gelukkig zijn dit soort
zaken hier op een geen manier aan de orde, niet in Friesland en ook niet in
de bovenstaande gebieden, waardoor de drang tot afscheiding bij de
meerderheid van de Basken, Wallonen, Schotten e.d. aanzienlijk minder sterk
is. Enigzins kort door de bocht: het is het succes van de democratie
tegenover het falen van de dictatuur.

Groet, groet,
Andor.