Geen steun voor 'oproep aan fractie'

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Apr 12 23:52:19 CEST 1999

Elwin Lammers wrote:

> In feite zien we hier de
> eerste schuchtere pogingen om een soort internationale politie van de grond
> te krijgen.

Met welke bevoegdheden? Op welke juridische basis? Met welk mandaat? Is
er een democratische besluitvorming aan vooreaf gegaan? Of bepleit u
hier het optreden van een ongelegitimeerd groepje burgerwachten dat zich
uitgeeft als `politie"?

> Dat lijkt me zeer nastrevenswaardig, zeker in combinatie met
> een Permanent Internationaal Gerechtshof (niet voor staten onderling, maar
> voor personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de
> mensheid en/of ernstige mensenrechtenschendingen).

Alles op basis van volkenrechtelijke spelregels. Dat wil zeggen,
juridisch onderbouwd, op basis van verdragen of multilaterale
accoorden.

> Hoezeer mijn gevoel ook ingaat tegen het steunen van elke vorm van geweld,
> ik kan er niet onderuit dat in het geval Kosova de internationale
> gemeenschap eindelijk heeft ingezien dat zij niet alleen
> verantwoordelijkheid hebben, maar die ook daadwerkelijk moeten nemen.

Welke `internationale gemeenschap'? De NATO bedoelt u, negentien
lidstaten, zonder steun van de VN. Dat is geen `internationakle
gemeenschap', dat is een aantal staten dat een defensie, inmiddels
offensieapparaat in het leven heeft geroepen. Ik meen dat twee grote
mogendheden, China en Rusland, niet bij de besluitvorming zijn
betrokken. Om dan van `internationale gemeenschap' te spreken is, neemt
u me niet kwalijk, Westerse arrogantie.

> Als  politie-agent en in het belang van het slachtoffer. En dus met geweld als
> de dader zich te buiten gaat aan verschrikkelijke dingen.

Zoals al zei, een politieman heeft een wetboek van Starfvordering
waaraan hij zich te houden heeft. Welk wetboek van Sv heeft uw
politiemacht? Welke democratische wetgeving is haar legitimering?

> Geen steun voor het (mijns inziens op zijn best naieve en/of weinig
> doordachte) voorstel van Hein van Meeteren derhalve. Ik weet me daarbij
> gesteund door de partij van Rugova, die zich de afgelopen tien jaar bij
> uitstek pacifistisch heeft opgesteld.

Rugova wordt thans in de pers afgeschilderd als een naieve dromer die
niet in staat is politieke werkelijkheden te doorzien. Ik weet niet wat
Rugova thans aan het doen is, wat hij denkt. Hij is door zijn eigen
mensen opzij geschoven. Hij was ooit de Ghandi van Kosova, maar die
periode is voorbij. Overigens bepleit ik geen volledig pacifisme.
Aanvallen op Servische troepen die Kosovaanse dorpen belegeren vind ik
prima. Dat is echter nauwelijks gebeurd. Hoe kan u het verklaren dat
deze volksverhuizing op gang kwam onder het toeziend oog van de Navo?
Hoe kan het dat de Serviers vrijelijk hebben kunnen huishouden in Kosova
terwijl de NATO in de buurt en in de aanval was? Licht u me eens in, in
mijn naiveteit en ondoordachtheid begrijp ik dit niet.