Geen steun voor 'oproep aan fractie'

Elwin Lammers elammers at XS4ALL.NL
Mon Apr 12 21:23:32 CEST 1999

Geen zinnig mens zou binnen een staat de politie het geweldsmonopolie
willen ontzeggen (lijkt mij, maar sommige standpunten op deze lijst blijven
me verbazen). Niemand twijfelt (naar ik aanneem) aan de noodzaak van
politie in een samenleving als de Nederlandse. Of in welke samenleving dan
ook.

Het internationale optreden in Kosova kan alleen met kwade wil als
eigenbelang van het westen geinterpreteerd worden. In feite zien we hier de
eerste schuchtere pogingen om een soort internationale politie van de grond
te krijgen. Dat lijkt me zeer nastrevenswaardig, zeker in combinatie met
een Permanent Internationaal Gerechtshof (niet voor staten onderling, maar
voor personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de
mensheid en/of ernstige mensenrechtenschendingen).

Hoezeer mijn gevoel ook ingaat tegen het steunen van elke vorm van geweld,
ik kan er niet onderuit dat in het geval Kosova de internationale
gemeenschap eindelijk heeft ingezien dat zij niet alleen
verantwoordelijkheid hebben, maar die ook daadwerkelijk moeten nemen. Als
politie-agent en in het belang van het slachtoffer. En dus met geweld als
de dader zich te buiten gaat aan verschrikkelijke dingen.

Geen steun voor het (mijns inziens op zijn best naieve en/of weinig
doordachte) voorstel van Hein van Meeteren derhalve. Ik weet me daarbij
gesteund door de partij van Rugova, die zich de afgelopen tien jaar bij
uitstek pacifistisch heeft opgesteld.

Elwin Lammers