oproep aan fractie

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Apr 12 14:54:07 CEST 1999

Hein van Meeteren wrote:

> en vraag ik jullie dus in het kabinet ervoor te pleiten de bombardementen
> onmiddellijk te staken en opnieuw overleg en onderhandeling te stimuleren (
> liefst via een Balkan conferentie, inclusief Rusland), en alle Nederlandse
> middelen die opgebracht kunnen worden in te zetten om de humanitaire
> ellende te verlichten en indien mogelijk op te lossen door luchtbruggen,
> hulpgoederen, medische steun, infrastructurele steun etc.

Hoe langer de bombardementen zonder politiek succes en met veel militair
'succes' (en dus veel slachtoffers!) voortduren, hoe meer ik ga twijfelen aan
voortzetting van deze luchtoperatie. In die zin steun ik de motie van Hein dan
ook van harte. Het steeds verder verleggen van de morele grenzen van strict
militaire doelen (headquaters, luchtafweer) naar civiele doelen (bruggen,
fabrieken etc.) tast mijn steun - die ik eerste instantie wel had voor de NAVO
acties - steeds meer aan. Ik vind niet dat de NAVO die lijn nog verder door
moet zetten. De grens is allang overschreden.

Maar wat is dan wel de oplossing. De 'motie' van Hein is in die zin te beperkt,
omdat die helaas enkel ingaat op de humanitaire korte-termijn problemen die
momenteel zijn ontstaan in Kosovo. Nadat we ons hebben bemoeid met dit conflict
(en partij hebben gekozen) kunnen we er niet omheen ervoor te zorgen dat de
ethnische zuiveringen in Kosovo worden teruggedraaid (voorzover dat nog
mogelijk is). Alleen stoppen met bombardementen en hulpgoederen e.d. naar
Albanie en Macedonie (en Servie?) sturen is niet de goede weg. Dan wint
Milosevic namelijk op alle terreinen en wordt hij dus beloond voor zijn
misdaden tegen zijn eigen volk. Dan laten we na Sebrenica weer een weerloos
volk aan hun lot over.

De motie van Hein zou m.i. dus uitgebreid moeten worden met een politieke visie
op Kosovo. Ik voel persoonlijk veel voor het erkennen van een Kosovaarse
regering in ballingschap (als die er nog niet is moeten we stimuleren dat die
er komt). Via diplomatieke druk, gecombineerd met militaire druk door het
opbouwen van NAVO-grondtroepen (en wellicht het opleiden van een Kosovaars
leger), zal er dan een autonoom of onafhankelijk Kosovo moeten worden
afgedwongen. Dit proces kan wellicht maanden of zelfs jaren gaan duren, maar ik
denk dat het een illusie is (geworden) dat dit conflict wel even door de NAVO
in een paar weken kan worden opgelost.

Groeten,
Mark.

--