Burgers

Herman Beun beunherm at IQUIP.NL
Mon Apr 12 12:14:04 CEST 1999

Joop Swarte schreef:

> Dat burgers spreekrecht krijgen in de gemeenteraadsvergadering is mooi
> maar wanneer zij ook moties en amendementen mogen indienen is er toch
> eigenlijk geen sprake meer van een representatieve democratie.

Natuurlijk wel! De vertegenwoordigers beslissen toch? Ik vind het
juist een erg goed idee om deze mogelijkheid in te voeren!

> Ik heb nooit begrepen dat D66 daar nou vanaf wil.

Niet ervan af. Zeker D66 niet, als je onze verkiezingsprogramma's
bekijkt wordt er niet bepaald ondubbelzinnig voor directe (of semi-
directe) democratie gekozen. Een halfslachtige keuze voor het
correctief referendum, dat is al. Het volksinitiatief gaat de
meerderheid van de congresgangers zelfs te ver.

Afgezien daarvan, ik begrijp niet waarom invoering van
volksinitiatief en referendum een verzwakking van de representatieve
democratie zou betekenen. Ik denk dat eerder het tegenovergestelde
het geval is omdat de kwaliteit van de representatieve democratie
erdoor verbetert. Burgers hebben in een semi-directe democratie (=
representatieve democratie met referendum en volksinitatief, zoals in
Zwitserland) immers veel meer keuzemogelijkheden, en
volksvertegenwooordigers zijn vrijer bij het innemen van een
standpunt dat afwijkt van hun fractie of van de coalitie. Meer
dualisme dus, en een geloofwaardiger volksvertegenwoordiging.

Herman