Burgers

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Mon Apr 12 11:52:52 CEST 1999

At 11:34 12-4-99 +0200, J.L. Swarte wrote:
>Dat burgers spreekrecht krijgen in de gemeenteraadsvergadering is mooi maar
>wanneer zij ook moties en amendementen mogen indienen is er toch eigenlijk
>geen sprake meer van een representatieve democratie. Ik heb nooit begrepen
>dat D66 daar nou vanaf wil.

Ik vind het niet zo belangrijk of het nou wel of geen directe democratie
is, wel of geen representatieve democratie. Ik ben niet principieel voor de
een, noch tegen de ander.

Volgens mij ligt hier trouwens ook een verschil tussen VVD en D66: de VVD
is principieel voor representatieve democratie en tegen directe democratie.
D66 is voor een democratie die burgers betrokken houdt. Of dit nou
representatief is of direct maakt daarbij niets uit: wij hier geen
ideologische voorkeuren voor het een of het ander. Da's in ieder geval mijn
interpretatie van wat D66 voorstaat. Het Amersfoortse plan lijkt mij een
leuke mengvorm die best wel eens zou kunnen werken.

Ik ben heel benieuwd of het plan in Amersfoort het haalt en of het werkt,
en wel op langere termijn. Ik hoop niet dat na een jaar al een evalutatie
plaats gaat vinden waaruit vergaande conclusies worden getrokken. Immers,
pas wanneer een dergelijke procedure voor de Amersfoortse burgers
"vanzelfsprekend" is geworden kunnen we zien of het echt werkt of niet. Tot
die tijd blijft het een "gimmick" dat vanwege de nieuwigheid juist extra
goed werkt of waar mensen juist onwennig op reageren.

Groet, groet,
Andor.