Kosovo

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Fri Apr 9 16:28:00 CEST 1999

 Opmerkelijk genoeg is Dirk van der Woude <vdwoude at cistron.nl> boos op mij
 i.p.v. op de mensen die oorlog voeren en die door mij te kijk werden gezet.

 Dirk oordeelt als volgt:
>Hoorde je ook in de jaren '30, vaak onder toevoeging van de
>constatering dat Mussolini er toch maar mooi voor had gezorgd
>dat de italiaanse treinen nu op tijd reden en Hitler toch maar
>mooi de werkloosheid had opgelost.

 Je begrijpt weleenswaar wat ik bedoel maar het ontgaat je volledig dat
 ik dezelfde zaak aankaart als jij. Eerlijk gezegd denk ik ook dat Europa
 langzamerhand een grote Weimar-republiek is geworden en dat we niet
 moeten opkijken als er weer ergens iemand met een klein snorretje opduikt.

 Jij denkt dat ik net zo ben als degenen die ik onderuit haal. Misschien
 zou je je daarentegn beter eens kunnen afvragen, beste Dirk, waarom je
 het niet vermag te begrijpen dat een stel oorlogvoerende kleuters momenteel
 volstrekt immoreel bezig is en niet ik als ik gewoon verwoord wat ze aan
 het doen zijn ?

 Als ik dat -kennelijk feilloos, gezien jouw reactie- blootleg, dan is er
 dus niet iets mis met die beschrijving maar met het beschrevene. En daar
 gaat het nu net om. Voor degenen, die al mochten twijfelen aangaande mijn
 welkelijke intenties, stonden er wat grapjes in en zowaar zelfs enige
 zelfspot aangaande mijn afwezigheid van deze lijst.

 Ik besloot met deze one-liner:
>Om de een of ander reden moet ik deze dagen vaak aan Winston Churchill
>denken.

 Dirk:
>Ook zo'n real-polititiker, groot strateeg in Zuid-Afrika (burger-concentratie-
>kampen), tijdensWO1 (Dardanellenlanding) en in WOII (1. hoe zorg ik dat
>die Joden niet naar Engeland vluchten, 2. ik weet wel dat die joden in
>Polen worden vergast, maar ik doe er niks aan, ik gooi liever alle
>Duitse steden plat ook al heeft dat geen enkel effect op de oorlogsproductie).

 Een onbegrijpelijke reactie. Echt waar, dit kan dus echt niet.

 Inhoudelijk:  alsof we hier te maken zouden hebben met een schurk.
 Intentioneel: allerlei figuren zijn nu bezig oorlogje te spelen maar niemand
               weet hoe dat moet, laat staan dat iemand een visie heeft. Dat
               is dus uiterst gevaarlijk. We zouden daar in Brussel momenteel
               inderdaad een Churchill kunnen gebruiken.

>Dank voor uw visie op mensenrechten, uw heldengalerij en dit helder inzicht
>in uw binnenwereld, heer Fluks.

 Staat het er dan zo goed bij met die mensenrechten in Kosovo ? Kennelijk is
 het inzicht toch wat minder helder dan het op het eerste gezicht lijkt.

 Het najagen van allerlei vage begrippen heeft er voor gezorgd dat we vandaag
 mochten vernemen dat Rusland z'n kernraketten op het Westen weer op scherp
 heeft gezet. Ook als dat verhaal niet waar mocht zijn, dan is het feit dat
 zoiets in een oorlog-situatie gezegd wordt al een teken aan de wand.

 In elk geval zijn sommigen momenteel lekker bezig om -uiterst ethisch, dat
 wel- de meest vreselijke misstappen te begaan.

 Hopelijk is de zaak hiermee opgehelderd.

 Marc Fluks