tracewet

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Thu Apr 8 23:40:45 CEST 1999

At 11:35 8-4-99 +0200, Eric Willem Ertmann wrote:
>Onlangs hoorde ik geluiden dat er een nieuwe tracewet aan zit te komen. Ik
>begreep dat de inhoud hiervan was dat alle trace's binnen zes maanden
>ontworpen dienen te worden. Dit zou als ik het goed begrijp betekenen dat
>als men, ik noem maar wat, een noordtak voor de betuwelijn wil aanleggen
>dat dit binnen zes maanden nadat het besluit daartoe gevallen is het
>desbetreffende trace geheel, dus inclusief exacte ligging, bruggen,
>grondmetingen, communicatie naar de buitenwereld ontworpen moet hebben. Op
>het moment dat het om een stukje van pak hem beet vijf kilometer gaat lijkt
> [...]
De herziening tracewet stamt al uit het vorige kabinet, althans de
hoofdlijnen. Doelstelling is procedures sneller en efficienter te laten
verlopen; de ontwerp- en studietijd was en is niet vastgelegd; dat is in
SWAB (Samen Werken Aan Bereikbaarheid) wel geprobeerd, maar die illusies
zijn alweer opgegeven.

Belangrijke wijziging is bijvoorbeeld dat een tracebesluit direct de
functie van het bestemmingsplan overneemt; afzonderlijke
aanwijzingsprocedures jegens onwillige gemeenten zijn dan niet meer nodig;

Robert Jan Jonker
Utrecht