Kosovo

Roland Kroes 149446rk at STUDENT.EUR.NL
Tue Apr 6 16:35:40 CEST 1999

Ik denk dat 'we' als mailing-list ondertussen de modem-stilte doorbroken
hebben. Veel meningen en ideeen heb ik al voorbij zien komen, maar nog
steeds zit ik (en ik denk velen met mij) met dat vreselijke dubbele gevoel
- Het lijkt er inderdaad op dat de NAVO de situatie in Kosovo op punten
onderschat heeft - Om de etnische zuivering die nu gaande is daaraan te
verbinden, lijkt me wel wat overdreven gesteld - IMHO was Servie
langzaamaan gaan doen wat het nu in versneld tempo doet - De grootste fout
van de NAVO en 'aanverwante' organisaties lijkt op dit moment wel het
onderschatten van de vluchtelingenstroom te zijn geweest - Wat te doen met
deze vluchtelingen? - Ik zag onderstaande reactie op de
vluchtelingenstroom, een mening die nogal populair is in VVD-kringen
(hoeft daarom niet direct afgewezen te worden) - Maar wat is de eigen
regio? - Waar kunnen Kosovaren veilig opgevangen worden? - M.i. niet in
Albanie, tenminste niet zolang de grens met Kosovo niet goed bewaakt /
verdedigd wordt - Voor je het weet vergroten de Serviers hun offensief en
dan zijn er daar weer problemen - Tijdelijke opvang van Kosovaren in
veiliger landen in Europa dient zich dan aan - Gaan we kijken 'in de
buurt' van Kosovo, dan komen Italie en Griekenland al snel in beeld - En
dan zitten we in de EU en ik ben van mening dat Nederland dan net zoveel
verantwoordelijkheid zou moeten dragen - Inderdaad, lastenverdeling

Een rijtje interviews op (ik geloof) woensdagavond leverde een interview
op CNN (sorry Amsterdam) met Arkan en interview met een Servische
'official' door Jeremy Paxton in BBC Newsnight - Beide waren voor de
Servische kant redenen om hun ideeen te spuien, maar daar werd in het
geval van CNN geen tegengas op gegeven - Valt me tegen voor een zender die
geportretteerd wordt als VS/NAVO propagandist - Paxton gaf wel
tegengas, maar vond een Servier die weinig doorliet en op zijn beurt
zijn verhaal haast automatisch afratelde - Helaas heb ik het interview in
Buitenhof gemist, dus ik weet niet wat daar de uitkomst van was - Wat ik
zo mis, maar het zal ijdele hoop zijn, is een keer een gesprek met
genuanceerde Serviers - Ik ben me er zo bewust van dat wij ook een verdomd
gekleurd beeld krijgen voorgeschoteld - Steeds meer stapelen de bewijzen
tegen Servie zich op - 100,000-en Kosovaren gaan niet zomaar op de vlucht
- Lijkt mij

Roland, Rotterdam