Kosovo

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Mon Apr 5 00:25:06 CEST 1999

Elwin Lammers schreef:

>We kunnen stoppen met bombarderen ........................<enz..>
>We kunnen het alleen bij bombardementen laten ............<enz..>
>Derde optie. We kunnen ingrijpen met de
>sterkste legermacht die de wereld ooit bezeten heeft......<enz..>

De eerste optie komt neer op toekijken en niets doen
De tweede optie betekent doorgaan op dezelfde manier
De derde optie (waar hij voor pleit) is het inzetten van grondtroepen

Er is natuurlijk een vierde optie. Een optie die wel vaker wordt
gebruikt, maar niet aan de grote klok wordt gehangen. Het komt namelijk
overeen met moord.
Die optie is het zenden van geheim agenten / huurmoordenaars om de
belangrijkste leiders/tegenstanders een kopje kleiner te maken zonder
sporen achter te laten. Dus zonder dat nagegaan kan worden wie opdracht
heeft gegeven.
Zonder die belangrijkste leiders blijft het Servische nationalisme
natuurlijk gewoon bestaan, maar is de eenheid in het "front" weg. Iedere
groepering moet ineens een groot gedeelte van de tijd besteden aan het
opvullen van het vacuum, oftewel het grijpen van de macht.
Er is daar genoeg stille oppositie.
Ondertussen blijft er dan weinig tijd meer over voor de volkerenmoord in
Kosovo.
Deze optie is natuurlijk een gruwelijke, maar zoals ik al eerder heb
geschreven: "Elke oplossing lijkt een
slechte." Bij de andere opties vallen er ook vele doden.

Marc-Alexander Fluks schreef:

>......................bewapent men de Kosovaren en de Montenegrijnen
>(Montenegro gaat er binnenkort immers toch aan) zodat het niet erger wordt.

Lijkt een "eerlijke" oplossing. Je zorgt er zo voor dat je
gelijkwaardige partijen krijgt, en misschien voorkom je zo een Kosovo in
Montenegro.
Bij deze vijfde optie zit je wel tot aan je nek in het "je bemoeien met
andermans binnenlandse aangelegenheden". Ook Montenegro is een
(deel)staat met meer bevolkingsgroepen. Je zou dus een bevolkingsgroep
bevoordelen (bewapenen) en een andere bevolkingsgroep tot paria maken.

Mark van Barschot schreef:

>Juist om toekomstige rampen te voorkomen, moet Kosovo zelfstandig worden.

En zo creeer je twee Albanies.
Is het niet realistischer als een deel van Kosovo deel gaat uitmaken van
Albanie? (en een ander deel Servisch blijft)

>Voor eens en voor altijd moet duidelijk worden gemaakt dat gewelddadige
>onderdrukking NIET loont.
>De volgende Milosevic kan er anders steeds, zoals nu, vanuit gaan dat hem
>jarenlang geen strobreed in de weg zal worden gelegd.

Al zouden alle M's van de wereld hun terechte straf krijgen, altijd weer
zal er een nieuwe M opstaan en dezelfde misdaden begaan. De mens leert
het nooit.

Ik ben het er overigens van harte mee eens dat er zo snel mogelijk zo
veel mogelijk hulp moet komen voor de vluchtelingen. Met zo veel
mogelijk militair personeel en materieel. Dat werkt het snelst.

--
Glenn Mellonius
mailto:glenn.mellonius at inter.nl.net