Kosovo nu

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Sun Apr 4 02:01:54 CEST 1999

Na mijn lange mail van daarnet, nog even kort (hoop ik) over wat er nu zou
moeten gebeuren.

Het enige doel kan nu zijn om de omvang van het menselijk drama te beperken.
Minimalisering van aantallen onschuldige slachtoffers.

Als er serieuze aanwijzingen zijn dat via de weg Primakov de etnische
zuiveringen kunnen worden gestopt wanneer de NAVO stopt met bombarderen,
moeten we meteen (tijdelijk) stoppen om te praten. De geloofwaardigheid van
de NAVO is dan van ondergeschikt belang. Als die aanwijzingen er niet zijn,
moeten de bombardementen worden voortgezet volgens de lijn zoals Lammers
eerder bepleitte.
Overigens zie ik deze aanwijzingen niet, en zie ik niet gebeuren dat de
zuiveringen zullen stoppen (het gaat tenslotte net zo lekker). Maar ik ben
natuurlijk niet volledig geinformeerd, en we zouden het wellicht 1 of 2
dagen kunnen aankijken. Wat er gebeurt als we doorgaan is bekend.

Vervolgens moeten zo snel mogelijk zoveel als nodig (meer dan 100.000)
zwaarbewapende NAVO-troepen worden gelegerd in Macedonie, Albanie, Bosnie en
indien mogelijk Montenegro. Zij moeten de zwakke vrede in deze gebieden
waarborgen en kunnen tegen de tijd dat ze op volle sterkte zijn, de strijd
in Kosovo aangaan (als dat tegen die tijd nog zin heeft).
De eerste troepen moeten nu al op transport.

Vervolgens moet de opvang van vluchtelingen in de regio nu heel snel worden
geregeld, waarschijnlijk met inzet van extra logistieke, medische en
genietroepen en niet te vergeten een flinke berg geld.

Kamerlid Kamp en zijn partijgenoot Van Aartsen houden vast aan het
jurrridisch correcte standpunt dat vluchtelingen die al veiligheid hebben
gevonden in Albanie, niet in aanmerking komen voor opvang binnen de EU.
Gek toch, de VVD vind dat het steenrijke Nederland de opvang van
vluchtelingen (50.000- 60.000 per jaar) niet langer kan opbrengen. Dan is
het niet erg logisch om te veronderstellen dat het straatarme Albanie de
toestroom van honderduizende vluchtelingen in een paar dagen wel aan zou
kunnen .
Europa moet zijn grenzen openstellen. Liefst met goede Europse afspraken,
maar dan moeten die wel binnen een paar dagen worden gemaakt. Meer tijd is
er eenvoudigweg niet. Desnoods moet Nederland zonder Europese afspraken
opvang gaan verzorgen.

Tenslotte moeten de bombardementen worden voortgezet en moeten de nog
strijdende Albanezen worden bewapend en bevoorraad, zodat ze zich nog een
beetje kunnen verdedigen.

En Milosevic?????? Hij mag de dans natuurlijk nooit meer ontspringen.
Natuurlijk mag een deal met de duivel worden gesloten, als daarmee het leven
van vele duizende mensen kan worden gespaard. Maar hij, en zijn
moordenaarsbenden, mogen zich nooit meer veilig voelen. Ooit moet hij worden
gearresteerd of ontvoerd en daarna berecht. De boodschap aan de volgende
dictator moet duidelijk zijn.

Groet

Mark