Kosovo

Marc-Alexander Fluks FLUKS at ASTRO.UVA.NL
Thu Apr 1 15:52:00 CEST 1999

 Glenn Mellonius <Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET> merkte op:
>Uit het feit dat er op de lijst weinig meer over wordt gezegd, leid ik
>af dat jullie je ook zo machteloos voelen.

 Uit het feit dat er weinig op de lijst staat, leid ik af dat medelijsters
 vrezen om in oorlogstijd de vingers te branden aan de onzekerheid van de
 toekomst.

 Ook uit dat NATO-gestuntel valt op te maken dat men geen enkele visie
 heeft hoe het nu verder moet. Men heeft zich wat al te onbezonnen in een
 militair avontuur gestort en men heeft geen idee hoe men zich er nu weer
 uitredt.

 Wat puntjes die mijn bevreemdeing hebben gewekt.

   * Er wordt opgemerkt dat de Joegoslavische president 'onberekenbaar is.'
     In de praktijk is Slobodan Milosevic een uiterst voorspelbaar man en
     men weet precies waar men met hem aan toe is. Hij gedraagt zich alleen
     anders dan de NATO hoopte. Dat is niet dom van Milosevic maar dat is
     dom van de NATO.
   * Er wordt steeds maar weer opgemerkt dat Slobodan Milosevic het een of
     andere vodje papier moet tekenen (in het jargon: hij moet terug naar
     de onderhandelingstafel). Waarom moet dat ? Wat zegt zo'n handtekening
     van Milosevic ? Houdt de zaak dan op met het zetten van een handteke-
     ning ? Dat is toch uiterst naief ? Die man is al tien jaar bezig !
     Het begrip 'onderhandelingen' wordt nu gebruikt als een uitweg voor
     de NATO en niet als een voor Milosevic ('Beste Slobodan, ga in hemels-
     naam terug naar de onderhandelingstafel, want dan is ons gezicht weer
     een tijdje gered').
   * Waarom begint de NATO een oorlog zonder oorlogsverklaring ? Omdat het
     een 'defensieve organisatie' is ? Omdat de parlementen er niet bij
     betrokken mogen worden ? Omdat de UN niet al te zeer voor het hoofd
     te stoten ? Heel raar.
   * Er wordt gemakshalve over het hoofd gezien dat de handelingen van
     Milosevic c.s. tot stand komen in interactie met de chaotische
     politiek die m.b.t. de Serviers gevoerd is. Men kon altijd vrijelijk
     z'n gang gaan dus waarom deze keer niet ? De NATO, de UN, de EU, het
     Oorlogtribunaal, zijn daarom net zo schuldig aan wat er nu gebeurt als
     de Serviers. Waarom zeggen al die domme politici trouwens van de voren
     dat ze nooit zullen instemmen met een grond-oorlog ? Dat is hetzelfde
     als tegen Slobodan Milosevic zeggen dat hij nog maar een weekje of wat
     in de schuilkelder moet vertroeven, dat de NATO de handdoek dan wel
     in de ring werpt, en dat hij weer gewoon z'n zin krijgt, net als anders ?
   * De NATO draait. Vorige week wist men nog dat Milosevic naar de onder-
     handelingstafel gebombardeerd kon worden, nu 'wist men al maanden dat
     de Serviers bezig waren met het voorbereiden van een genocide.' Sinds
     wanneer zit men met dergelijke lieden aan de onderhandelingstafel ?
     Graag vernam ik vandaag wat de NATO allemaal nog meer 'al maanden weet'
     en niet volgende week als er weer een andere smoes nodig is om het
     gezicht te redden. Dit gepruts komt volkomen ongeloofwaardig over.
     Tijdens een oorlog moet men niet draaien tenzij het is om zich terug te
     trekken.
   * Het getuigt van een ongelovelijke domheid om ook Montenegro te bombar-
     deren.
   * Men wil een oorlog voeren zonder dat er doden vallen. Teveel met de
     Nintendo bezig geweest, lijkt 't wel.

 Hoe nu verder ?

   * Als men geen grond-oorlog wil dan,
      + trekt men z'n handen af van Joegoslavie en kijkt veilig bij de
        open haard en met de pantoffels aan, wat de Serviers zoal doen.
      + bombardeert men af en toe eens Servie net als nu Irak en kruipt
        verder weer veilig bij de open haard.
      + blaast men zich af en toe eens op met het opperen van mogelijk
        verdachten die zich 'te zijner tijd voor een oorlogstribunaal
        zullen moeten verantwoorden' en kruipt verder weer veilig bij
        de open haard.
      + kent men Slobodan Milosevic de Nobelprijs voor de Vrede toe als
        hij uit zichzelf ophoudt.
   * Als men wel een grond-oorlog wil dan,
      + gooit men eerst al die figuren eruit die de huidige impasse
        veroorzaakt hebben. Je spelt ze een fraaie medaille op, bevordert
        ze in rang, laat ze desnoods met Prinsjesdag naast de Gouden Koets
        lopen -als ze maar weg zijn.
      + bewapent men de Kosovaren en de Montenegrijnen (Montenegro gaat
        er binnenkort immers toch aan) zodat het niet erger wordt.
      + 'onthult' men dat de plannen voor een grond-oorlog al maanden
        klaar lagen en dat reeds met de uitvoering ervan begonnen is
        omdat 'van meet af aan wel duidelijk was dat Milosevic niet zou
        inbinden.' 'Maar we wilden hem eerst een eerlijk kans geven,'
        voeg je er dan aan toe, 'en die kans heeft hij niet weten te
        benutten.'
      + wordt het woord 'onderhandingen' voortaan angstvallig vermeden.

 Marc Fluks