Relativisme? Kosova en grondtroepen

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Thu Apr 1 13:41:27 CEST 1999

Beste Elwin,

Je hebt gelijk. Elk politiek relativisme is ook een standpunt, ook al wordt
dat ontkend. Relativering leidt tot passiviteit. Ook wie geen standpunt wil
innemen, vestigt er een. De huidige BuZa-minister brabbelt maar wat, en
volgens NRC-commentaar zou premier Kok eigenlijk ook het NATO-ingrijpen
betreuren (interpretatie vanuit feit dat hij het niet echt verdedigt en de
bevolking niet voorlicht zoals Clinton, Blair e.a.).

Dit gegeven zijnde, vind ik het maar slapjes dat de TK-fractie niet met een
ferm standpunt komt - een fractie die soms op de meest onverwachte momenten
curieuze opinies koestert over mineure affaires. Kennelijk kunnen ook de
sociaal-liberale dames en heren niet kiezen tussen machtspolitiek en
mensenrechten. Als zodanig verschilt het SP-standpunt weinig van dat van de
rest van de politieke partijen.

Volgens mij is dit mede een gevolg van de kunstmatige, willekeurige
scheiding tussen ontwikkelingshulp en mensenrechten, tussen het kerkezakje
of de belastingbuidel en ordehandhaving, vrijblijvende menslievendheid en
eigen-volk-eerst. Als je beide elementen gescheiden houdt en verabsoluteert,
krijg je als het ware automatisch herkenbare conventies als 'PvdA' versus
'CD' of 'VVD' etc. Moordenaars hebben daarentegen niet zoveel last van zulke
denkpatronen, voor hen lopen massamoord en eigen-veiligheid etc. parallel.

Misschien heb ik wel teveel koffie gedronken - maar zou het een gekke
gedachte zijn dat men internet-virussen als Melissa, Papa, Copycat e.d.
(plus handhaving van de geruchten dat ze van 'de Serviers' komen) aangrijpt
om de discussie te staken? Zelfs op mijn vak-discussielijsten zijn de mails
opgedroogd!

Henk Vreekamp, Utrecht