[D66] Een colonne en een koord

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Mon Feb 26 13:49:46 CET 2024

L.S.

Op weg naar een lezing van Limburger Cyrille Offermans gisteren zag ik
op het rangeerterrein op het station Venlo een colonne militaire
voertuigen en pantserwagens geparkeerd staan. Een omineus teken
aangezien militaire transporten zelden via het spoor in Venlo verlopen.
Even moest ik denken aan de passage in het boek van Stefan Zweig 'De
wereld van gisteren' waar hij ook in aanloop naar WO1 een colonne Duitse
tanks en pantservoertuigen zag die een tijd later België zouden
overrompelen. Edoch, deze colonne was echter van calimeroformaat. Een
stuk of 40 voertuigen.

De 79-jarige Offermans bekende in zijn lezing uit zijn
cultureel-intellectuele ivorentoren te zijn gestapt na de aanvang van de
Oekraïneoorlog en meer de geopolitiek is gaan volgen die als
onweerswolken boven Europa hangen. De lezing begon met de vraag of hij
met zijn journaal een nieuw literair genre uitgevonden heeft, waarna de
vraag gesteld werd wat een journaal precies is en zijn voorkeur voor de
bewonderende toon in plaats van de vernietigende toon. Op een vraag uit
het publiek hoe men de jeugd het beste kan onderwijzen was zijn antwoord
'niet alleen voorlezen maar ook 'voorleven', het goede voorbeeld geven'.

Het koord, in 'een koord boven de afgrond' heeft betrekking op het rijke
Europees cultureel erfgoed waar hij zich aan vastklampt. We staan immers
op de schouders van de reuzen uit het verleden, zei Offermans. Hij
hekelde, terecht, uiteraard het Amerikanisme en het bedroevend
anti-intellectualisme in Nederland. Als het NOS-journaal de moord op een
criminele gangstarapper nieuwswaardig acht dan is dat wederom een
voorbeeld van de bedroevende huidige staat van het decadente en
multicultureel bedorven Nederland.

Overigens vraag ik me nog steeds af wat Europese leiders toch met de
aandachtsgeile en voormalige mediatycoon Zelensky hebben die er maar
steeds weer in slaagt politieke leiders in de staatsruif te laten
grijpen om meer militaire hulp te leveren. In het boek "The Showman"
waar ik even aan het bladeren was, las ik dat de grappen die hij als
voormalig clown maakte uitermate banaal, platvloers, grofgebekt,
kleinerend en kinderlijk waren, zelfs voor Nederlandse maatstaven.

Wie nog een koord (of een reddingsvest) zoekt in plaats van een colonne
zal het niet in de Oekraïne, Rusland of the fucking USA vinden. Het
cultureel erfgoed is overwoekerd door Amerikaans en Oost-Europees
vuilnis met dramatische consequenties voor de geestelijke gezondheid.

R.O.