[D66] Interview: Kuipers

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Feb 23 17:34:02 CET 2024

[Vanavond bij Op1 op NPO-1 TV, 22:19-23:21 MET]

Bron:   NRC Handelsblad
datum:  23 februari 2024
Auteur: Pim van den Dool

Ernst Kuipers: 'Als minister in functie kun je niet een
sollicitatieprocedure
ingaan'
Dat oud-minister Ernst Kuipers voortijdig vertrok voor een baan in
Singapore kwam hem op kritiek te staan. 'Ik wilde dolgraag door als
minister in een volgend kabinet.'

Het gesprek vindt plaats in een rustig hoekje van het wegrestaurant
langs de A28, maar als gasten naar het toilet lopen wordt Ernst Kuipers
toch herkend. Het interview is nog geen minuut bezig als een man vraagt
of hij even mag inbreken. 'Bedankt voor alles wat u heeft gedaan, meneer
Kuipers. En heel veel succes bij uw nieuwe uitdaging.' Kuipers neemt de
aardige woorden glimlachend in ontvangst.

Het compliment is even wat anders dan de reacties die Kuipers kreeg toen
hij op 10 januari aankondigde per direct af te treden als demissionair
minister van Volksgezondheid. De D66-bewindsman schreef toen dat hij
bezig was met een nieuwe baan in het buitenland, maar dat hij nog niet
kon zeggen om welke functie het ging.

Afgelopen donderdag kwam er na zes weken duidelijkheid: Kuipers wordt
als bestuurder verantwoordelijk voor de onderzoeksafdeling van de
Nanyang Technological University (NTU) in Singapore. Dat hij voortijdig
vertrok als minister en er wekenlang onduidelijkheid bleef bestaan over
zijn nieuwe functie, kwam Kuipers op forse kritiek te staan, binnen en
buiten Den Haag. Hij zou het aanzien van de politiek hebben geschaad.

Kuipers blikt nu voor het eerst terug, op de ophef en zijn
ministerschap. Hij betreurt het dat het de voorbije weken 'alleen maar
over mij als minister ging, in plaats van wat we de afgelopen twee jaar
op VWS hebben gedaan'.

Dat is dan uw eigen schuld. U trad plotseling af, en verdween van de
radar.

'Ik kan nu eindelijk uitleggen hoe het gegaan is. Als vakminister met
ervaring in de praktijk krijg je al snel aanbiedingen als je
demissionair bent. Rond de feestdagen kwam een aantal aanbiedingen,
onder meer uit Singapore, en ben ik die gaan overwegen. Als minister in
functie kun je niet een sollicitatieprocedure ingaan, ik moest de
afgelopen weken in Singapore een veelheid aan gesprekken voeren. Dus
toen ik wist dat ik hiervoor wilde gaan, wist ik ook: ik moet per direct
stoppen. Ik heb toen Mark Rutte en Rob Jetten [vicepremier, D66]
ingelicht.'

Hebt u hen eerlijk verteld wat er speelde?

'Ik kon hen niet vertellen om welke functies het ging, maar ik kon wel
zeggen dat ik meerdere aanbiedingen had, en graag die gesprekken wilde
gaan voeren. Ze waren op zich begripvol, voor mij als vakminister volgt
er niet zomaar een volgende bestuurlijke functie als bijvoorbeeld
Kamerlid of burgemeester. En je hebt het buitenland niet aan een
touwtje, je kunt niet zeggen: wacht maar even.'

Waarom niet? Het ministerschap is niet zomaar een baan die je voortijdig
opgeeft.

'Ik wilde dolgraag door als minister in een volgend kabinet. Al in de
week na de val van het kabinet kreeg ik internationale aanbiedingen. Er
werd letterlijk gezegd: 'We lezen in de krant dat het kabinet gevallen
is, wat betekent dat voor jou, ben je bereid in gesprek te gaan?' Toen
heb ik gezegd: nee dat kan niet, ik ben nog in functie en wacht de
verkiezingen af. De uitslag was voor D66 teleurstellend, dus ik wist
vrij zeker dat het voorbij was.'

'Als er dan een mooi aanbod komt om opnieuw elders een bijdrage te
leveren aan de publieke zaak, moet je de afweging maken: blijf ik nog
voor onbepaalde tijd afwachten als demissionair minister, of ga ik voor
die nieuwe kans? Ik heb voor dat laatste gekozen. Ik was, met 64 jaar,
ook een van de oudsten in het kabinet, dus zo heel veel tijd heb ik niet
meer.'

De kritiek was niet mals de afgelopen weken, hoe voelde dat?

'Het is vervelend, maar ik laat het van me afglijden. Het is niet aan
mij om een rapportcijfer te geven over de afgelopen twee jaar, maar er
is ontzettend veel gebeurd en bereikt. En als je mij vraagt: ben je
ervan overtuigd dat je je de afgelopen jaren maximaal voor de zorg en de
publieke zaak hebt ingespannen? Dan is het antwoord ja. Iedere dag.
Tijdens covid, voor covid, als minister, altijd.'

U zegt dat u veel hebt bereikt, maar een dag na uw vertrek zette de
rechter een streep door een deel van uw erfenis: de concentratie van de
kinderhartcentra gaat niet door.

'Dat is heel erg groot gemaakt, alsof de kinderhartcentra mijn piece de
resistance waren. Ik geloof nog steeds dat het nodig is. De rechter
heeft gezegd dat het besluit onvoldoende was onderbouwd. Dan moet ik
grijnzen. Het is vrij simpel in de zorg: hoe vaker je een behandeling
doet, hoe beter artsen en verpleegkundigen worden. En dan zou je het
opereren van kinderhartjes, wat zeer complex is, wel met lage volumes op
vijf plekken in het land kunnen doen?

'Het zorgveld worstelt hier al dertig jaar mee. Eerst was men gelukkig
dat er een minister is die een besluit durfde te nemen, daarna ging men
toch naar de rechter. En wie zit er nu met de gebakken peren? Ik niet,
een minister is een passant. Maar de patienten wel. Al die bestuurders
van die centra moeten zich schamen tot in hun bilnaad. Zij weten heel
goed dat hun pleidooi om hun eigen geld en status gaat, en niet om de
belangen van patienten.'

Als Kuipers gevraagd wordt wat hij heeft bereikt, begint hij aan een
lange opsomming: er is een nieuwe Wet publieke gezondheid voor
toekomstige pandemieen, de elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
is verbeterd, er is nu een regeling voor de levensbeeindiging van jonge
kinderen.

Uw ambitie was groter: de Nederlandse zorg echt hervormen, door meer
samenwerking en concentratie af te dwingen.

'Ja, daar zijn stappen gezet, maar het werk is nog niet af, ook niet als
het vier jaar had geduurd. In een van mijn eerste gesprekken met Sigrid
Kaag zei ik: als ik dit ga doen, ga ik het wel problematiseren. Je kunt
achterover leunen en denken: laat de marktwerking maar zo, ook al
vechten partijen elkaar de tent uit. Dat wilde ik niet, ik heb een
toekomst-agenda met alle partijen gemaakt [het Integraal Zorgakkoord].
Ik ben blij dat het veld zegt: we willen door met die agenda, ook al
doet die ons ook pijn.'

Bent u teleurgesteld in de Haagse politiek, omdat het kabinet zo snel
gevallen is?

'Nee, het is onzin dat ik al klaar was met de politiek. Ik kijk nog
steeds graag stukjes van Kamerdebatten, omdat het m'n belangstelling
heeft. En dat het kabinet viel is iets waar je altijd rekening mee
houdt, dat het kan gebeuren.'

U sprak lovend over het ministerie, maar veel medewerkers ervaren een
giftige werksfeer, bleek onlangs uit onderzoek van de FNV. Heeft u dat
opgemerkt en geprobeerd aan te pakken?

'Als minister heb je met veel mensen te maken, die komen allemaal bij je
aan tafel. Maar het gaat dan elke keer over de inhoud en specifieke
dossiers. Dus krijg je daar wat van mee? Nee.'

Is het niet raar dat u niets van dat klimaat hebt gemerkt?

'Zo is een departement nu eenmaal georganiseerd. Ik kan er verder niets
over zeggen, het is echt aan de mensen die er nu zitten.'

Er kan nu een rechts kabinet komen, misschien volgt Fleur Agema van de
PVV u wel op. In Kamerdebatten botsten jullie altijd hard.

'Het is niet aan mij om daar nu over te speculeren. Laat ik wel dit
zeggen: de uitdagingen in de zorg blijven groot, en die vragen echt om
aanpassing. Je trekt niet zomaar een blik van honderdduizend extra
mensen open, en in de kelder van VWS staat ook geen geldpers. Ik zag bij
de PVV al onlangs de worsteling toen het over het afschaffen van het
eigen risico ging. Dat kost 6 miljard, en dan komt toch de bestuurlijke
component om de hoek kijken. Hoe ga je dat organiseren of betalen?'

Tot slot: waarom Singapore? Vanuit de medische wereld klonk deze week
soms: is dit nu z'n gedroomde topbaan?

'Daar moet ik om lachen, dit is echt een topinstelling. Ik wil
internationaal, met mijn kennis en netwerk, nog een bijdrage leveren aan
innovatie en verbeteringen in de zorg. Deze universiteit in Singapore
staat op wereldwijde lijstjes hoger dan elke Nederlandse universiteit.
Of dit m'n laatste klus voor m'n pensioen is? Dat weet ik niet. Ik sprak
onlangs m'n vroegere Amerikaanse baas, die inmiddels halverwege de
zeventig is, en die zei: you've got several more jobs to go. Ik had ook
rustig thuis kunnen gaan zitten, maar daar ben ik echt de persoon niet
voor.'

--------
(c) 2024 Mediahuis