[D66] Column: Het wereldbeeld van links zit muurvast

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Nov 28 11:28:29 CET 2023

Bron:   Telegraaf
Datum:  28 november 2023
Auteur: Job van Amerongen

'Het wereldbeeld van links zit muurvast'

Woensdagavond 'vierde' verenigd links in Amsterdam een feestje. 'Vierde'
staat niet toevallig tussen aanhalingstekens. De feestvreugde over de
acht zetels winst werd ernstig gedrukt door de voorspelde 35 zetels voor
de PVV van Geert Wilders. Dat werden er overigens nog 37 in definitieve
uitslag.

In een uitermate pathetische reactie riep partijleider Timmermans op om
elkaar toch vooral maar stevig vast te houden. De eerste gedachte die
bij me op kwam: Had nou toch vooral eens belangstelling getoond voor de
kiezers die de PvdA de laatste decennia verlaten hebben. Om nooit meer
terug te keren hoogstwaarschijnlijk. Maar ja, met dialoog bedoelt men in
PvdA-kring toch vooral het gesprek tussen gelijkgestemden met een hoog
moreel besef. De interesse om ongehoord Nederland te ontmoeten, hun
noden en behoeften in ieder geval te begrijpen, is structureel afwezig.

Rampzalig

De verkiezingsuitslag is voor verenigd links niet minder dan rampzalig.
In 'het jaar van Fortuyn' (2002) haalde de PvdA 23 zetels. Toen nog
zonder GroenLinks. Het verkiezingsresultaat van woensdag 22 november -
25 zetels voor PvdA en GL verenigd - is feitelijk een nog aanmerkelijk
slechtere electorale prestatie. Het mag gezien het feit dat er
programmatisch de laatste twee decennia praktisch geen enkele
ideologische herorientatie heeft plaatsgevonden ook geen verwondering
wekken. De wereld is ingrijpend veranderd. Het wereldbeeld van links zit
muurvast.

Immigratie

Voormalig Tweede Kamerlid en oud-campagneleider Jacques Monasch
omschreef de politieke agenda van verenigd links treffend als die van
'hipsters en hoogopgeleiden'. Het mag nog steeds niet gaan over de
noodzaak om immigratie te beperken. Wel gaat het over het toestaan van
hoofddoekjes bij de politie. Over woke. Over identiteitspolitiek. Over
klimaatactivisme. Over windmolens, zonder na te denken over vervuiling
van het landschap. Een agenda die volstrekt botst met de belangen van
hen die aan de onderkant van de samenleving verkeren.

Daarnaast was het programma ook nog eens een nauwelijks verholen aanval
op de positie van de middeninkomens, toch al zwaar in de verdrukking. En
over voorbeeldfunctie gesproken: wanneer het om de zwaarste lasten voor
de zwaarste schouders gaat, is Frans Timmermans niet het meest in het
oog springende voorbeeld. Hij koketteert met de eenvoudige afkomst van
zijn vader, maar lijkt heel ver van de roots te zijn afgedreven.

Melkert

Ik ervoer de uitslag en de reacties vanuit mijn voormalige partij als
2002 en Melkert revisited. Terwijl we toch eenentwintig jaar verder
zijn. De reflexen zijn nog steeds dezelfde. Wouter Bos heeft in 2003 nog
een manmoedige maar kortstondige poging tot partijvernieuwing gedaan,
maar de huidige partijleider lijkt een politieke kloon van Ad Melkert.
De kiezers worden boos en verongelijkt benaderd. Als dwalenden die zich
steeds maar weer vergissen. Leedvermaak is mij in dezen een onbekende
emotie. De sociaaldemocraat in mij wordt er buitengewoon verdrietig van.

Job van Amerongen is verpleegkundige in de ouderenzorg, politicoloog en
was tot voor kort 42 jaar (langdurig actief) lid van de PvdA.

--------
(c) 2023 Mediahuis