[D66] Garmonbozia: Plaatje Twin Peaks Dogs

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri May 12 17:44:57 CEST 2023

Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>

> De sfeer van de hele serie in één plaatje!

Het is een van de kaarten uit het kaartspel van David Lynch. Het
kaartspel staat gewoon op diens website maar deze kaart heeft hij - om
een voor de hand liggende reden - gewist. 5 dagen geleden heeft iemand
de kaart opnieuw op Internet gezet en hiermee vond ik het plaatje bij
CNN. Ik wist dat het bestond maar ik wist niet waar ik het (opnieuw) kon
vinden.

Van die andere maconieke TV-serie, The Prisoner, bestaat ook een plaatje
waar alles in zit. De foto toont Mercurius (als Egyptische Thoth, het
sterrenbeeld Grote Hond, de Duivel), die het sterrenbeeld Eenhoorn
rinkelt. De 12 heldere sterren rond de Eenhoorn zien er eigenlijk niet
precies uit als het EuroUnie-logo maar als een
scheepsbel/kerkklok/schaakpion/sleutelgat. Vandaar dat men in The
Prisoner regelmatig een kerkklok ziet en hoort. In de kerstboom ziet men
de Eenhoorn als klok... bij begrafenissen hoort men de klok want dit
staat in het Egyptische Boek van de Dood... (komt de Bennu/Feniks als
symbool van het Liberalisme trouwens vandaan).

Enfin - kwestie van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel
(Melkweg) hangt.